Till huvudinnehåll

Avgiftsfinansierade verksamheter i staten

Syftet med studien är att undersöka och diskutera hur regeringen styr och följer upp avgiftsfinansierad verksamhet med fokus på avgifter där myndigheter får disponera avgiftsintäkterna, samt ge exempel på när det är mer eller mindre lämpligt att myndigheter får disponera avgiftsintäkterna. Huvudsaklig målgrupp för studien är Regeringskansliet men även ESV, Statskontoret och myndigheter som finansierar sin verksamhet med avgifter kan ha nytta av studien.

Det vanligaste sättet att finansiera statlig verksamhet är att tilldela anslag till myndigheterna. Men myndigheter kan också finansiera delar av sin verksamhet genom att ta ut olika typer av avgifter för varor eller tjänster. Det kan exempelvis handla om att Sjöfartsverket tar ut avgifter från rederier eftersom dessa använder svenska farleder eller att Polisen tar ut en avgift för pass.  

Otydliga förutsättningar för avgiftsbelagd verksamhet

ESV har konstaterat att den reglering som styr hur avgifter får tas ut och hur avgiftsbelagd verksamhet ska finansieras och redovisas är svårgenomtränglig.

ESV menar också att de finansiella förutsättningarna för avgiftsbelagd verksamhet i vissa fall är otydliga. Riksrevisionen har också under flera år lyft att styrningen av den avgiftsfinansierade verksamheten är otydlig.

Även Statskontoret har i flera utvärderingar haft iakttagelser som handlar om avgiftsfinansierad verksamhet. Vi har bland annat uppmärksammat att det finns otydligheter i regeringens styrning av avgiftsfinansierade verksamheter.

Bristande uppföljning från regeringen

Dessutom visar flera rapporter från Statskontoret att regeringen har en bristande uppföljning av hur medlen har använts och vad myndigheterna har nått för resultat inom ramen för de avgiftsfinansierade verksamheterna.

Statskontoret har i flera utvärderingar visat att avgiftsfinansierad verksamhet där myndigheterna själva disponerar avgifterna kan leda till olika slags effektivitetsproblem på myndigheterna.

Det innebär också ett avsteg från principen om bruttoredovisning på statens budget vilket innebär att det blir svårt för riksdagen att få en fullständig bild av statens verksamhet. Riksdagen får inte heller möjlighet att pröva hur intäkter och utgifter ska prioriteras mellan olika ändamål.

Publiceras 20 december 2024

Statskontoret ser ett behov av att göra en fördjupad studie av avgiftsfinansierad verksamhet och vårt huvudfokus kommer att vara verksamheter där myndigheterna själva disponerar avgifterna.

Studien kommer att publiceras på vår webbplats 20 december 2024.