Den digitala utvecklingen innebär nya kompetensbehov
Förvaltningens digitala utveckling skapar nya kompetensbehov inom flera områden. Det krävs både it- och systemkunskap, områden med hög konkurrens om arbetskraften. Men det kan också krävas andra kompetenser inom juridik, säkerhet, upphandling och förändringsledning, till exempel inom agila arbetssätt.
Digitaliseringen skapar ofta ett konsultberoende
De nya kompetensbehoven medför svårigheter för förvaltningens kompetensförsörjning och har skapat ett stort konsultberoende för förvaltningens digitalisering. Statskontoret har konstaterat att det gör förvaltningen sårbar. Vi ser samtidigt att det kan vara svårt att överföra styrning och ledning anpassad för den privata sektorn till digitaliseringen av den offentliga sektorn. Ofta krävs det både teknisk kompetens och kunskap om den specifika verksamheten.
Nya behov ställer krav på digital kompetens hos offentliga tjänstepersoner
Digitalisering och utvecklingen av AI förändrar rollen som tjänsteperson i den offentliga förvaltningen, till exempel ökar kraven på digital kompetens inom de flesta yrken. Men automatiseringen och användningen av AI förändrar också hur myndighetsutövningen går till. Rollen som tjänsteperson förändras när myndighetsbeslut helt eller delvis fattas av tekniken.
Det aktualiserar frågor om hur principerna i den statliga värdegrunden ska upprätthållas, till exempel hur myndighetsbeslut ska tas på ett så rättssäkert, transparent och objektivt sätt som möjlighet. Vi konstaterar att myndigheterna regelbundet behöver följa upp och utvärdera nya tekniska system och tjänster för att säkerställa att principerna i den statliga värdegrunden efterlevs.