Till huvudinnehåll

Allmänhetens uppfattning om kvaliteten i de statliga verksamheterna

I det här kapitlet redovisar vi allmänhetens uppfattning om tio myndigheter. Kapitlet bygger på den undersökning som SOM-institutet genomför varje år i samverkan med Statskontoret.

Några stora myndigheter har ingått i undersökningen varje år, medan andra varierar mellan åren för att spegla bredden i och belysa olika aspekter av förvaltningen.

SOM-institutet mäter allmänhetens uppfattning varje år  

Statskontoret har i samverkan med SOM-institutet vid Göteborgs universitet under de senaste elva åren undersökt hur allmänheten uppfattar verksamheten inom den offentliga förvaltningen. I 2023 års mätning ingick tio myndigheter (se tabell 7).

Följande myndigheter har varit med i undersökningen varje år sedan 2015: 

  • Skatteverket  
  • Polismyndigheten 
  • Arbetsförmedlingen
  • Försäkringskassan 
  • Migrationsverket 

Stora skillnader när det gäller hur allmänheten uppfattar myndigheterna

Allmänhetens uppfattning om de tio myndigheter som ingick i undersök­ningen 2023 skiljer sig tydligt åt (tabell 7). Sex av myndigheterna har en positiv betygsbalans. Det innebär att det är en större andel av allmänheten som tycker att myndigheten utför sitt arbete mycket eller ganska bra än den andel som tycker att myndigheten utför sitt arbete mycket eller ganska dåligt. Tre av myndigheterna har en negativ betygsbalans och en av myndigheterna har en betygsbalans som är noll.

Allmänheten är mest nöjd med Skatteverket och Försvarsmakten

Skatteverket och Försvarsmakten är de myndigheter som har högst betygs­balans år 2023. De båda myndigheterna får liknande betyg som förra året. Skatteverket är tillsammans med Polisen de myndigheter som flest svarande känner till. Polisens betygsbalans har under de senaste två åren minskat. Betygsbalansen för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har minskat jämfört med förra året.

Finansinspektionen har också en positiv betygsbalans. Men det är drygt 40 procent som inte känner till eller har någon uppfattning om Finansinspektionen. Försäkringskassan uppnår för första gången sedan 2016 en positiv betygsbalans.

Kriminalvården är den enda myndighet som i 2023 års undersökning får en betygsbalans som är noll. Det innebär att andelen av de svarande som anser att myndigheten sköter sin uppgift mycket eller ganska bra är lika stor som andelen svarande som anser att myndigheten sköter sin uppgift mycket eller ganska dåligt.

Minskat missnöje med Arbetsförmedlingen, men missnöjet har ökat för Migrationsverket

De myndigheter som allmänheten är minst nöjd med 2023 är Migrations­verket, Arbetsförmedlingen och Svenska kraftnät. Både Migrationsverket och Arbetsförmedlingen har under en längre tid fått låga betyg av allmänheten. De är också långt ifrån att uppnå en positiv betygsbalans, även om Arbetsförmedlingen har en högre betygsbalans än förra året. När det gäller Migrationsverket så får myndigheten något lägre betyg än förra året.

De flesta myndigheter har fått positiva betyg de senaste åren  

Allmänheten har över åren gett positiva betyg till de flesta myndigheter (tabell 8). Bara 8 av de 32 myndigheter som någon gång har ingått i undersökningen har vid minst ett tillfälle fått en negativ betygsbalans. Förutom de tre som ingick i 2023 års mätning (se avsnitt 6.1) har också Försäkringskassan, Inspektionen för vård och omsorg, Energimarknads­inspektionen, Skolverket och Spelinspektionen tidigare fått en negativ betygsbalans.

De övervägande positiva betygen från allmänheten tyder på att de har förtroende för den statliga förvaltningen. Samtidigt är det tydligt att allmänheten håller fast vid en negativ uppfattning om några av de stora statliga myndigheterna.

Statens servicecenter fortsätter att få positiva omdömen

I SOM-undersökningen ingår även Statens servicecenter som bland annat ansvarar för de statliga servicekontoren. Frågorna om de statliga servicekontoren skiljer sig från frågorna för de andra myndigheterna, eftersom kontoren ger service och vägledning i andra myndigheters tjänster.

Undersökningen visar att en majoritet av de som har besökt ett statligt servicekontor instämmer helt i att väntetiden var acceptabel samt att de fått den hjälp som de behövde för att lösa sitt ärende. De flesta som har besökt ett statligt servicekontor är också förhållandevis nöjda med var servicekontoret ligger.