Till huvudinnehåll

Den statliga värdegrunden

Grundlagarna och andra lagar lägger fast de yttre ramarna för all statlig verksamhet. Tillsammans uttrycker de ett antal principer som förenar alla som är statsanställda, oavsett verksamhet och profession. Reglerna syftar till att skapa en förvaltning som är effektiv, rättssäker och fri från korruption och maktmissbruk.

Regeringsformen innehåller grundläggande krav på myndigheterna. Den statliga värdegrunden är ett pedagogiskt verktyg som sammanfattar och synliggör de viktigaste kraven som gäller för oss som arbetar inom staten. De utgår till stor del från regeringsformen och består av de sex principerna demokrati, legalitet, objektivitet, fri åsiktsbildning, respekt samt effektivitet och service. Principerna bottnar också i andra lagar och förordningar.

Bild på de sex principerna i den statliga värdegrunden

Demokrati


All offentlig makt i Sverige utgår från folket. -1 kap. 1 § första stycket regeringsformen

Den offentliga förvaltningen är en del av den demokratiska styrkedjan som går från folket via valen till riksdag och regering och vidare till de statliga myndigheterna. Myndigheterna är alltså underställda regeringen och riksdagen och de beslut som fattas där.

Regeringsformen slår fast det allmänna – det vill säga att all offentlig verksamhet, till exempel myndigheterna – ska verka för att demokratin som grundpelare blir vägledande inom samhällets alla områden. Flera olika friheter skyddas i regeringsformen, bland annat yttrandefrihet, åsiktsfrihet och religionsfrihet. Det allmänna ska också verka för delaktighet och jämlikhet, skydda nationella minoriteter, trygga rätten till arbete, bostad och utbildning samt verka för social omsorg och trygghet.

Legalitet


Den offentliga makten utövas under lagarna. -1 kap. 1 § tredje stycket regeringsformen

En myndighet får endast vidta åtgärder som har stöd i rättsordningen. -5 § förvaltningslagen

Legalitetsprincipen innebär att myndigheternas verksamhet måste ha stöd i rättsregler, till exempel lagar och förordningar. Det gäller inte bara den del av verksamheten som handlar om att fatta beslut som påverkar enskilda, utan all verksamhet som en myndighet bedriver. Myndigheter måste också tydligt kunna visa vilken regel de har använt sig av i varje konkret fall. Det är viktigt för att enskilda som påverkas av myndigheternas beslut ska kunna förutse och förstå utgången.

Objektivitet


Domstolar samt förvaltningsmyndigheter och andra som fullgör offentliga förvaltningsuppgifter ska i sin verksamhet beakta allas likhet inför lagen samt iaktta saklighet och opartiskhet. -1 kap. 9 § regeringsformen

Att vara saklig och opartisk handlar om att avgränsa vad för grunder ett beslut kan fattas på. Saklighet handlar om vilken regel ett beslut fattas på medan opartiskhet handlar om hur beslutet uppfattas utifrån. Lagstiftningen om jäv är till för att undvika situationer där myndighetsanställda opartiskhet ifrågasätts.

Myndighetspersonal får inte låta några personliga intressen eller uppfattningar ligga till grund för sina bedömningar, utan måste förhålla sig strikt till sin yrkesroll. Till exempel ska kvalifikationsbedömningar vid rekrytering till statliga jobb baseras på förtjänst och skicklighet – inte på någon typ av personliga kontakter.

Fri åsiktsbildning


Den svenska folkstyrelsen bygger på fri åsiktsbildning. -1 kap. 1 § andra stycket regeringsformen

I Sverige råder yttrandefrihet, informationsfrihet, mötesfrihet, demonstrationsfrihet, föreningsfrihet och religionsfrihet. Det gäller också anställda i staten.

Statsanställda har dessutom meddelarfrihet som innebär att det är fritt att lämna uppgifter för publicering i journalistiskt syfte, och särskilt skydd mot efterforskning och repressalier. Det ska dock vara tydligt vilka uttalanden vi gör som privatpersoner och vilka vi gör i tjänsten.

Offentlighetsprincipen innebär att alla ska ha rätt till insyn för att kritiskt kunna granska statens verksamhet.

Respekt


Den offentliga makten ska utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet. -1 kap. 2 § första stycket regeringsformen

Regeringsformen säger att det allmänna ska motverka diskriminering på grund av kön, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, språklig eller religiös tillhörighet, funktionshinder, sexuell läggning, ålder eller andra omständigheter som gäller den enskilde som person. Diskrimineringslagen anger också könsöverskridande identitet eller uttryck som en diskrimineringsgrund. Därtill finns skydd för den enskildes personliga integritet, särskilt när det kommer till behandling av känsliga personuppgifter.

Effektivitet och service


Ett ärende ska handläggas så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt utan att rättssäkerheten eftersätts. -9 § första stycket förvaltningslagen

En myndighet ska se till att kontakterna med enskilda blir smidiga och enkla. Myndigheten ska lämna den enskilde sådan hjälp att han eller hon kan ta till vara sina intressen. -6 § förvaltningslagen

Effektivitet handlar om att hushålla med det allmännas resurser. Myndigheternas strävan efter att vara effektiva måste dock alltid vägas mot att skyldigheten att samtidigt uppfylla andra krav i den statliga värdegrunden. Det ska gå snabbt, men det måste bli rätt. Det är viktigt att myndigheterna inte ser skyldigheten att ge service som något sekundärt. Resursbrist är aldrig ett giltigt skäl för att helt avstå att hjälpa en enskild.