Till huvudinnehåll

En folkbildning i tiden – en utvärdering utifrån syftena med statsbidraget. Slutrapport

2018:10
Publicerad: 2018-04-18

Statskontoret har haft ett uppdrag att utvärdera folkbildningen utifrån de fyra syftena med statsbidraget. Vi har tidigare lämnat en delrapport (2016) och en lägesbeskrivning (2017). I denna slutrapport sammanfattar vi iakttagelser och slutsatser och redovisar därutöver resultaten av tre nya studier.

Folkbildningen kan ha stor betydelse för dem som deltar. Folkbildningen tillämpar en pedagogik som bidrar till ökat självförtroende, bättre prestationer och ökade förutsättningar för engagemang i samhället. En särskild studie av folkhögskolornas allmänna kurs visar att många deltagare går vidare efter folkhögskolan och tar en eftergymnasial examen. 

Men det finns också utvecklingsområden – bland annat behöver folkbildningen nå ut till nya grupper och utveckla sitt utbud. Ett exempel är att de kulturinriktade aktiviteterna och kurserna inte når utrikesfödda invånare i samma utsträckning som svenskfödda.