Statsförvaltningen i korthet 2024
Sammanfattning
Statskontoret har i uppdrag att följa och beskriva den offentliga sektorns utveckling. I den årliga rapporten Statsförvaltningen i korthet redovisar vi information om den statliga förvaltningens struktur och organisation. Vi redogör för de förändringar som har skett under året och för trender under längre tid. De uppgifter som vi redovisar bygger på statistik från andra aktörer och på egna kartläggningar.
Två nya myndigheter från och med den första januari 2024
Den första januari 2024 fanns det 367 myndigheter under regeringen. Det var en färre än den första januari 2023. Regeringen inrättade två nya myndigheter den första januari 2024: Utbetalningsmyndigheten och Mediemyndigheten.
Sedan 2015 har antalet myndigheter under regeringen varierat mellan 364 och 374. Men i ett längre tidsperspektiv har antalet myndigheter minskat kraftigt. Sedan 2005 har antalet myndigheter under regeringen minskat med nästan 200.
Flest myndigheter finns inom verksamhetsområdet samhällsskydd och rättsskipning. Många myndigheter finns också inom områdena näringslivsfrågor, allmän offentlig förvaltning och utbildning.
Antalet årsarbetskrafter fortsätter att öka
Antalet årsarbetskrafter i staten har ökat mer under senare år än tidigare, trots att antalet myndigheter inte har ökat. Samtidigt har statens andel av antalet anställda på arbetsmarknaden varit i stort sett oförändrad under många år. I dag finns nästan 257 000 årsarbetskrafter i myndigheterna under regeringen. Det är ungefär 9 000 fler än under förra året. För tio år sedan fanns det ungefär 213 000 årsarbetskrafter i myndigheterna.
Polismyndigheten är den största myndigheten under regeringen, med drygt 35 500 årsarbetskrafter. Men de flesta av myndigheterna är förhållandevis små. Drygt 40 procent av myndigheterna har färre än 50 årsarbetskrafter.
Enrådighet är den vanligaste ledningsformen
Ungefär 35 procent av myndigheterna under regeringen är enrådighetsmyndigheter. I en enrådighetsmyndighet är myndighetschefen direkt ansvarig för myndighetens verksamhet inför regeringen. Samtidigt har antalet styrelsemyndigheter ökat på senare tid. Det är vanligt att stora myndigheter leds av en styrelse.
Antalet särskilda organ i myndigheterna har blivit fler över tid. Vår kartläggning visar att det finns 100 särskilda beslutsorgan och 78 särskilda rådgivande organ i myndigheterna under regeringen. Totalt sett är det 11 myndigheter som har både minst ett särskilt beslutsorgan och ett särskilt rådgivande organ. Många myndigheter har mer än ett särskilt beslutsorgan.
Stora skillnader när det gäller hur allmänheten bedömer myndigheternas kvalitet
Statskontoret undersöker varje år hur allmänheten uppfattar arbetet och kvaliteten vid ett antal myndigheter. Undersökningen visar att allmänheten anser att myndigheterna under regeringen sköter sina uppgifter olika väl. Skatteverket och Försvarsmakten är de myndigheter som allmänheten anser sköter sin uppgift bäst. Försäkringskassan uppnår för första gången sedan 2016 en positiv betygsbalans. Det innebär att det är en större andel av allmänheten som tycker att myndigheten utför sitt arbete mycket eller ganska bra än den andel som tycker att myndigheten utför sitt arbete mycket eller ganska dåligt.
De myndigheter som allmänheten är minst nöjd med när det gäller hur de sköter sin uppgift är Migrationsverket, Arbetsförmedlingen och Svenska kraftnät. Men Arbetsförmedlingen får ändå bättre betyg i år än året innan.
Majoriteten av de som har besökt ett statligt servicekontor instämmer helt i att väntetiden var acceptabel samt att de har fått den hjälp som de behövde. De flesta som har besökt ett statligt servicekontor är också förhållandevis nöjda med var servicekontoret ligger.
Inledning
Statskontoret har i uppdrag att följa och beskriva den offentliga sektorns utveckling. I Statsförvaltningen i korthet redovisar vi information om den statliga förvaltningens struktur och organisation.
Vi redovisar bland annat uppgifter om antalet myndigheter, deras ledningsformer och särskilda organ. Rapporten beskriver även personalen i staten och hur många som arbetar i den statliga förvaltningen. Vi beskriver även hur allmänheten uppfattar vissa av de statliga myndigheterna.
Underlag och genomförande
Uppgifterna i den här rapporten bygger på statistik från andra aktörer och på egna kartläggningar. I rapporten redogör vi för förändringar som har skett under året, och även för trender under längre tid.
Vi använder data från flera olika källor
Rapporten bygger på statistik från Statistiska centralbyrån (SCB), Domstolsverket och Arbetsgivarverket. Vi använder också uppgifter från den årliga undersökning som SOM-institutet vid Göteborgs universitet genomför i samverkan med Statskontoret. Vi har även kartlagt vissa delar av innehållet i myndigheternas instruktioner.
Vi har beräknat antalet statliga myndigheter under regeringen utifrån uppgifter som Statskontoret har sammanställt från olika källor. I vår redovisning ingår både de myndigheter som har fått en specifik förordning med instruktion från regeringen och de myndigheter som styrs av en särskild lag. Vi har bara räknat med de myndigheter som inte har ett tidsbegränsat uppdrag.
Vi har fått uppgifter om myndigheternas årsarbetskrafter från SCB. Dessa uppgifter har vi kompletterat genom att själva genomföra en undersökning under 2024, eftersom det saknas officiella uppgifter om årsarbetskrafter för ungefär 50 myndigheter. Det gäller framför allt de mycket små myndigheterna. De är ofta nämndmyndigheter där de totala arbetsinsatserna är mindre än en heltidstjänst per år. De som arbetar vid de flesta av dessa myndigheter är anställda vid en så kallad värdmyndighet. Till exempel är Skatteverket värdmyndighet för Forskarskattenämnden. Vi har hämtat information om årsarbetskrafter antingen direkt från dessa myndigheter eller från deras värdmyndighet. Uppgifter om domstolarnas årsarbetskrafter har vi fått från Domstolsverket.
Vi har använt tre olika källor för att beskriva arbetskraften i den statliga sektorn. I första hand har vi använt statistik från SCB:s två statistikprodukter Registerbaserad arbetsmarknadsstatistik (RAMS) respektive Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS). Vi har också använt oss av uppgifter om antalet anställda i staten från Arbetsgivarverket.
Statskontoret undersöker varje år hur allmänheten bedömer kvaliteten i den statliga verksamheten. Det gör vi i samverkan med SOM-institutet vid Göteborgs universitet. Vi har baserat kapitel 6 i rapporten på resultaten från 2023 års undersökning.
Rapportens disposition
I kapitel 2 redovisar vi uppgifter om antalet myndigheter under regeringen och utvecklingen under senare år. Vi beskriver också myndigheterna utifrån verksamhetsområde och departement. Därtill redovisar vi vissa uppgifter om var i landet som den statliga förvaltningen finns.
I kapitel 3 redovisar vi uppgifter om myndigheternas storlek mätt i antal årsarbetskrafter.
I kapitel 4 redogör vi för myndigheternas ledningsformer och för särskilda organ inom myndigheterna.
I kapitel 5 redovisar vi uppgifter om de som är anställda i staten.
I kapitel 6 beskriver vi hur allmänheten uppfattar kvaliteten i vissa av de statliga myndigheterna.
Myndigheter under regeringen
I det här kapitlet redovisar vi antalet myndigheter under regeringen och redogör för hur antalet har förändrats över tid. Vi redovisar även uppgifter om hur myndigheterna fördelar sig inom olika verksamhetsområden samt uppgifter om var i landet de finns.
Statskontoret definierar en myndighet som en varaktig verksamhet med en egen instruktion i förordning eller lag. Till myndigheter under regeringen räknar vi enbart permanenta verksamheter. Vår definition omfattar de statliga förvaltningsmyndigheterna, de statliga affärsverken, domstolarna och AP-fonderna.
Vi räknar utlandsmyndigheterna som delar av Regeringskansliet. Vi redovisar inte uppgifter om myndigheter under riksdagen, som Riksdagsförvaltningen och Riksrevisionen.
I vissa delar av redovisningen redogör vi för uppgifter om hela den statliga sektorn, där också myndigheter under riksdagen ingår. Då framgår det i texten att uppgifterna gäller för hela den statliga sektorn.
Det finns 367 myndigheter under regeringen
Den första januari 2024 fanns det 367 myndigheter under regeringen. Det var en färre än första januari 2023.
Under 2023 tillkom två nya myndigheter och fyra myndigheter avvecklades
Regeringen inrättade en ny myndighet under 2023: Myndigheten för totalförsvarsanalys. Det är en enrådighetsmyndighet under Försvarsdepartementet. Myndigheten ska följa upp, analysera och utvärdera verksamheten inom totalförsvaret ur ett systemperspektiv.[1]
I juni 2023 aktiverade Länsstyrelsen i Hallands län en lokal värderingsnämnd, genom att tillsätta ledamöter i nämnden. Nämnden ska handlägga ärenden om ersättning enligt förfogandelagen (1976:262) och ransoneringslagen (1976:268).[2] Det innebär att det tillkom två nya myndigheter under 2023.
Regeringen avvecklade fyra myndigheter under 2023:
- den lokala säkerhetsanläggningen vid kärntekniska anläggningen Barsebäck
- den lokala säkerhetsanläggningen vid kärntekniska anläggningen Studsvik
- Myndigheten för press, radio och tv
- Statens medieråd.
Två nya myndigheter från och med den första januari 2024
Regeringen inrättade två nya myndigheter den första januari 2024: Utbetalningsmyndigheten och Mediemyndigheten.
Utbetalningsmyndigheten är en styrelsemyndighet under Finansdepartementet. Myndigheten ska förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen.[3]
Mediemyndigheten är en enrådighetsmyndighet under Kulturdepartementet. Myndigheten bildades genom en sammanslagning av Statens medieråd och Myndigheten för press, radio och tv. Myndigheten ska bland annat verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet.[4]
Antalet myndigheter har inte förändrats mycket under de senaste tio åren
Under det senaste årtiondet har antalet myndigheter från år till år oftast inte förändrats mycket (figur 1). Men mellan 2014 och 2015 är ett undantag, då Polismyndigheten bildades genom att slå samman Rikspolisstyrelsen, Statens kriminaltekniska laboratorium och de 21 regionala länspolismyndigheterna. Efter det har antalet myndigheter under regeringen varierat mellan 364 och 374.
I ett längre tidsperspektiv har antalet myndigheter minskat kraftigt. Sedan 2005 har antalet myndigheter under regeringen minskat med nästan 200. I början av 1990-talet fanns det strax över 1 300 myndigheter under regeringen.[5]
Figur 1. Antal myndigheter under regeringen.
Kommentar: Gäller 1 januari varje år. I Statskontorets utredningsuppdrag Uppdrag att göra en översyn av nämndmyndigheter framkom det under våren 2024 att det sedan många år finns 24 övervakningsnämnder som inte har funnits med i Statskontorets förteckning över antalet myndigheter under regeringen. I figur 1 har vi därför uppdaterat antalet myndigheter under regeringen för åren 2014–2023 samt för 2005. Det innebär att uppgifterna om antalet myndigheter under regeringen för de åren är 24 fler i denna rapport jämfört med uppgifterna i tidigare års upplagor.
Källa: SCB och Statskontoret.
Myndigheterna har blivit färre men större
Myndigheterna under regeringen har blivit färre, men större sett till antal anställda i genomsnitt. Den främsta anledningen till att antalet myndigheter har minskat i ett längre perspektiv är att regeringen under en period ombildade regionala och lokala myndigheter till centrala myndigheter. De ombildades då från att vara så kallade myndighetskoncerner till att bli enmyndigheter. Regeringen har också slagit ihop mindre myndigheter till större myndigheter, eller införlivat mindre myndigheter i större myndigheter. Flera av de största myndigheterna i statsförvaltningen har tidigare varit myndighetskoncerner med en regional organisation. Det gäller till exempel Försvarsmakten, Polismyndigheten, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
Myndigheterna kan delas in i tio verksamhetsområden
Myndigheternas verksamheter och funktioner är i många fall mycket olika varandra. Men det går att dela in dem i några generella grupper utifrån deras verksamhetsområde. Vi använder de verksamhetsområden som framgår av OECD:s officiella indelning av offentlig verksamhet, Classification of the Functions of Government (Cofog).[6] OECD delar in offentlig verksamhet i följande tio områden:
- Allmän offentlig förvaltning
- Bostadsförsörjning och samhällsutveckling
- Fritid, kultur och religion
- Försvar
- Hälso- och sjukvård
- Miljöskydd
- Näringslivsfrågor
- Samhällsskydd och rättsskipning
- Socialt skydd
- Utbildning
Flest myndigheter finns inom området Samhällsskydd och rättsskipning
Sveriges myndigheter är koncentrerade till ett fåtal verksamhetsområden (figur 2). Flest myndigheter finns inom verksamhetsområdet Samhällsskydd och rättsskipning. Det beror framför allt på att landets domstolar ingår i det verksamhetsområdet. Förhållandevis många myndigheter finns också inom områdena Allmän offentlig förvaltning, Näringslivsfrågor och Utbildning. Det finns betydligt färre myndigheter inom områdena Bostadsförsörjning och samhällsutveckling, Miljöskydd samt Hälso- och sjukvård.
Figur 2. Antal myndigheter under regeringen efter verksamhetsområde, 2024.
Kommentar: I Statskontorets utredningsuppdrag Uppdrag att göra en översyn av nämndmyndigheter framkom det under våren 2024 att det sedan många år finns 24 övervakningsnämnder som inte har funnits med i Statskontorets förteckning över antalet myndigheter under regeringen. Samtliga 24 övervakningsnämnder finns inom verksamhetsområdet Samhällsskydd och rättsskipning. Det innebär att jämförelser med uppgifter i tidigare års upplagor av denna rapport bör göras med viss försiktighet.
Källa: ESV och Statskontorets egna beräkningar.
Ytterligare ett exempel på hur myndigheterna skiljer sig åt är att drygt 160 myndigheter enligt sin instruktion har rätt att utfärda föreskrifter. Det gäller med andra ord knappt hälften av myndigheterna. Sådana myndigheter finns inom samtliga verksamhetsområden.
Flest myndigheter finns under Justitiedepartementet
Drygt en tredjedel av myndigheterna finns under Justitiedepartementet. Det beror framför allt på att domstolarna ligger där. Om vi räknar bort domstolarna så finns det flest myndigheter under Finansdepartementet och Utbildningsdepartementet. Under Finansdepartementet ligger bland annat de 21 länsstyrelserna och de 6 AP-fonderna. Under Utbildningsdepartementet ligger bland annat 30 högskolor och universitet, det vill säga alla universitet och högskolor i Sverige utom Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU). SLU ligger under Landsbygds- och infrastrukturdepartementet.
Tabell 1. Antal myndigheter per departement, 2024.
Departement | Antal | Andel |
Arbetsmarknadsdepartementet | 15 | 4 % |
Finansdepartementet | 60 | 16 % |
Försvarsdepartementet | 15 | 4 % |
Justitiedepartementet | 126 | 34 % |
Klimat- och näringslivsdepartementet | 25 | 7 % |
Kulturdepartementet | 23 | 6 % |
Landsbygds- och infrastrukturdepartementet | 17 | 5 % |
Socialdepartementet | 22 | 6 % |
Statsrådsberedningen | 3 | 1 % |
Utbildningsdepartementet | 52 | 14 % |
Utrikesdepartementet | 9 | 2 % |
Samtliga | 367 | - |
Kommentar: I Statskontorets utredningsuppdrag Uppdrag att göra en översyn av nämndmyndigheter framkom det under våren 2024 att det sedan många år finns 24 övervakningsnämnder som inte har funnits med i Statskontorets förteckning över antalet myndigheter under regeringen. Samtliga 24 övervakningsnämnder finns under Justitiedepartementet. Det innebär att jämförelser med uppgifter i tidigare års upplagor av denna rapport bör göras med viss försiktighet. Det förekommer viss avrundningsdifferens i kolumnen som anger andel. Därför summerar kolumnen inte till 100 procent.
Flest statligt anställda finns i Stockholms län
Det finns flest statligt förvärvsarbetande i Stockholms län. Även i Västra Götalands, Skåne och Uppsala län är antalet statligt förvärvsarbetande förhållandevis högt. Lägst antal statligt förvärvsarbetande finns i Gotlands, Kronobergs och Kalmar län (figur 3).
Figur 3. Antal statligt förvärvsarbetande per län, 2022.
Källa: SCB, Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS), 2022.[7]
Ett annat sätt att undersöka den statliga närvaron är att beräkna en så kallad lokaliseringskvot. Kvoten relaterar andelen statligt anställda per län till den andel av befolkningen som bor i länet. Ju större kvoten är desto större är antalet statligt anställda i förhållande till befolkningen i länet. Om ett län har en lokaliseringskvot på 1,0 innebär det att antalet statligt förvärvsarbetande ligger i nivå med befolkningen. Om kvoten är mindre än 1,0 innebär det att andelen statligt förvärvsarbetande är låg i förhållande till befolkningen.[8]
Uppsala, Gotlands och Norrbottens län har högst lokaliseringskvot 2022 (figur 4). Lägst kvot har Kronobergs, Kalmar och Hallands län.
Figur 4. Antal anställda i statlig förvaltning i förhållande till befolkningen 2022.
Kommentar: Intervallet är konstruerat så att alla kategorier så långt som möjligt innehåller samma antal län.
Källa: SCB:s befolkningsstatistik per län 2022 och SCB, Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS) (Sysselsatta efter bostadens belägenhet. Årligt register efter region, arbetsställets sektorstillhörighet, kön, ålder och år). Figuren gäller sysselsatta i staten i åldrarna 15–74 år.[9]
Få omlokaliseringar under de senaste åren
Regeringen har tidigare omlokaliserat myndigheter för att öka statens regionala närvaro. Mellan 2016 och 2019 fattade regeringen beslut om att omlokalisera hela eller delar av 19 myndigheter.[10] Därefter har endast ett fåtal myndigheter omlokaliserat delar av sin verksamhet. Ett exempel är att Statens servicecenter under 2021 fick i uppdrag att lokalisera delar av sin verksamhet till Kiruna.[11]
Flera nya servicekontor under 2022 och 2023
Regeringen har sedan tidigare gett Statens servicecenter i uppdrag att öppna minst 28 nya servicekontor under 2022 och 2023. Kontoren ska främst ligga i gles- och landsbygden samt i socialt utsatta områden.[12] Men regeringen ändrade detta uppdrag under 2022 till att antalet kontor som ska öppna i stället ska vara minst 27.[13]
Under 2023 öppnade Statens servicecenter nio nya servicekontor, bland annat i Eskilstuna (Skiftinge), Stockholm (Rinkeby) och Norrköping (Hageby). I slutet av 2023 bedrev myndigheten verksamhet vid nästan 140 servicekontor.[14]
Myndigheternas storlek
I det här kapitlet redovisar vi myndigheternas storlek i antal årsarbetskrafter. Vi redogör för hur många årsarbetskrafter som finns i myndigheterna under regeringen och för vissa skillnader jämfört med tidigare år.
Vi använder måttet antal årsarbetskrafter för att jämföra myndigheternas storlek. Antalet årsarbetskrafter motsvarar antalet anställda omräknat till heltidstjänster.
Myndigheterna varierar stort i antal årsarbetskrafter
De största myndigheterna under regeringen har tiotusentals årsarbetskrafter och de minsta har mindre än en hel årsarbetskraft. Totalt finns det nästan 257 000 årsarbetskrafter i myndigheterna under regeringen.
Figur 5. Antal myndigheter under regeringen indelade efter antal årsarbetskrafter, 2024.
Kommentar: I Statskontorets utredningsuppdrag Uppdrag att göra en översyn av nämndmyndigheter framkom det under våren 2024 att det sedan många år finns 24 övervakningsnämnder som inte har funnits med i Statskontorets förteckning över antalet myndigheter under regeringen. Samtliga dessa myndigheter ingår i kategorin 0–49 årsarbetskrafter. Det innebär att jämförelser med uppgifter i tidigare års upplagor av denna rapport bör göras med viss försiktighet. Vi saknar uppgifter om myndigheterna Försvarets radioanstalt (FRA) och Säkerhetspolisen (Säpo), och således ingår inte de två myndigheterna i figuren ovan.
Källa: SCB, Domstolsverket[15], myndigheternas årsredovisningar, mejluppgifter från myndigheter samt Statskontorets egna beräkningar.
Många myndigheter är små
Många myndigheter är förhållandevis små. Drygt 40 procent av myndigheterna har färre än 50 årsarbetskrafter. Fler än var fjärde myndighet har färre än 30 årsarbetskrafter. Bland de minsta myndigheterna finns ett antal nämndmyndigheter, till exempel Högskolans avskiljandenämnd och Fideikommissnämnden. De har färre än en halv årsarbetskraft var.
Polisen och Försvarsmakten är störst
Fem myndigheter har fler än 10 000 årsarbetskrafter. Den största är Polismyndigheten som har drygt 35 500 årsarbetskrafter. Näst störst är Försvarsmakten, som följs av Kriminalvården och Försäkringskassan. Försvarsmakten har drygt 24 500 årsarbetskrafter, Kriminalvården nästan 15 500 och Försäkringskassan drygt 11 500.
Universiteten och högskolorna
Bland universiteten och högskolorna är Lunds universitet störst, följt av Uppsala universitet och Göteborgs universitet (tabell 2). Vid Lunds universitet finns 7 500 årsarbetskrafter, vid Uppsala universitet knappt 6 700 och vid Göteborgs universitet drygt 5 800. Övriga universitet och högskolor har mellan 55 och 5 000 årsarbetskrafter. Minst är Kungliga konsthögskolan. Totalt finns det drygt 61 000 årsarbetskrafter vid landets universitet och högskolor.
Tabell 2. Antal årsarbetskrafter vid universiteten och högskolorna.
Universitet/högskola | Antal årsarbetskrafter 2024 |
---|---|
Lunds universitet | 7 500 |
Uppsala universitet | 6 674 |
Göteborgs universitet | 5 810 |
Karolinska institutet | 5 006 |
Stockholms universitet | 4 814 |
Kungl. Tekniska högskolan | 4 098 |
Umeå universitet | 3 993 |
Linköpings universitet | 3 701 |
Sveriges lantbruksuniversitet | 3 230 |
Linnéuniversitetet | 1 814 |
Malmö universitet | 1 658 |
Luleå tekniska universitet | 1 555 |
Örebro universitet | 1 254 |
Karlstads universitet | 1 214 |
Mälardalens universitet | 1 062 |
Mittuniversitetet | 950 |
Södertörns högskola | 828 |
Högskolan i Borås | 753 |
Högskolan Dalarna | 682 |
Högskolan i Gävle | 662 |
Högskolan Väst | 617 |
Högskolan i Halmstad | 602 |
Högskolan Kristianstad | 530 |
Blekinge tekniska högskola | 456 |
Försvarshögskolan | 452 |
Högskolan i Skövde | 442 |
Stockholms konstnärliga högskola | 195 |
Gymnastik- och idrottshögskolan | 160 |
Konstfack | 159 |
Kungliga Musikhögskolan i Stockholm | 140 |
Kungliga Konsthögskolan | 55 |
Totalt | 61 067 |
Källa: SCB
Årsarbetskrafterna i myndigheterna har ökat
Under 2023 ökade antalet årsarbetskrafter i myndigheterna under regeringen med ungefär 9 000. Det är den största ökningen av antalet årsarbetskrafter sedan 2020. Årsarbetskrafterna har ökat varje år under de senaste tio åren.
Figur 6. Antal årsarbetskrafter i myndigheter under regeringen, tusental.
Kommentar: Uppgifterna är från februari varje år med vissa undantag. För AP-fonderna använder vi uppgifter från årsredovisningarna. I Statskontorets utredningsuppdrag Uppdrag att göra en översyn av nämndmyndigheter framkom det under våren 2024 att det sedan många år finns 24 övervakningsnämnder som inte har funnits med i Statskontorets förteckning över antalet myndigheter under regeringen. Kriminalvården får utföra administrativa uppgifter åt de 24 övervakningsnämnderna. Det arbete som utförts i dessa nämnder har därför i allt väsentligt räknats in i årsarbetskrafterna för Kriminalvården. Det innebär att uppdateringen under 2024 inte påverkar det totala antalet årsarbetskrafter i myndigheterna under regeringen jämfört med tidigare års rapporter.
Källa: SCB, Domstolsverket, myndigheternas årsredovisningar, mejluppgifter från myndigheter samt Statskontorets egna beräkningar.
Antalet årsarbetskrafter i myndigheterna under regeringen har ökat mer under senare år än tidigare. Från 2015 till 2024 ökade antalet årsarbetskrafter med 42 000. Under perioden 2005–2014 ökade antalet årsarbetskrafter med 5 000. Från 2021 till 2024 har antalet årsarbetskrafter ökat med 19 000.
Vissa myndigheter har ökat i storlek, medan andra har minskat
Vissa myndigheter har ökat förhållandevis mycket i storlek under året. I absoluta tal har Polismyndigheten och Kriminalvården ökat mest, med ungefär 2 700 respektive 1 900 årsarbetskrafter. Även förra året tillhörde dessa två de myndigheter som ökade mest. Även Försvarsmakten och Trafikverket hör till de myndigheter som har ökat antalet årsarbetskrafter mest i absoluta tal, med ungefär 1 500 respektive 700 årsarbetskrafter.
Flera myndigheter har minskat antalet årsarbetskrafter, men minskningarna är ofta relativt små. Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen är de myndigheter som i absoluta tal har minskat mest under året, med ungefär 900 respektive 700 årsarbetskrafter. Dessa båda myndigheter är de enda som minskat antalet årsarbetskrafter med fler än 100.
Myndigheternas ledningsformer och särskilda organ
I det här kapitlet beskriver vi myndigheternas organisering, det vill säga vilka ledningsformer och särskilda organ som de har. Vi redovisar uppgifter för i år och vissa förändringar som har skett dels sedan Statskontorets kartläggning och analys av myndigheternas ledningsformer och särskilda organ 2014, dels sedan vår studie om särskilda organ 2023.[16]
Det finns i huvudsak tre ledningsformer i myndigheter
Regeringen anger en myndighets ledningsform i myndighetens instruktion. Myndighetsförordningen (2007:515) beskriver tre olika ledningsformer.
I en enrådighetsmyndighet är myndighetschefen direkt ansvarig för myndighetens verksamhet inför regeringen.
I en styrelsemyndighet är det en styrelse som är myndighetens ledning och som har det fulla ansvaret för myndighetens verksamhet inför regeringen. Myndighetschefen svarar då för den löpande verksamheten enligt styrelsens direktiv och riktlinjer.
I en nämndmyndighet är det nämndens ledamöter som kollektivt är myndighetens ledning. Till skillnad från de andra två ledningsformerna har nämndmyndigheterna inte någon myndighetschef. Vissa av dem har i stället en kanslichef som sköter de administrativa uppgifterna.
Det finns myndigheter som har ledningsformer som fungerar annorlunda och som därmed faller utanför ramen även för dessa tre former. Det gäller högskolor och universitet, AP-fonderna och några andra myndigheter. Både högskolor och universitet samt AP-fonderna leds visserligen av styrelser, men dessa styrelser är av ett annat slag än de som myndighetsförordningen beskriver.
Enrådighetsmyndighet är den vanligaste ledningsformen
Enrådighet är den vanligaste ledningsformen bland myndigheterna under regeringen. Det finns sammanlagt 130 enrådighetsmyndigheter. Det motsvarar 35 procent av myndigheterna i Sverige. Antalet enrådighetsmyndigheter år 2024 är nästan samma som år 2014 (tabell 3). Detta gäller trots att regeringen sedan 2014 har ombildat flera enrådighetsmyndigheter till styrelsemyndigheter. Det beror på att regeringen ofta har valt enrådighet som ledningsform för nya myndigheter. Till exempel valde regeringen enrådighet som ledningsform när den inrättade Myndigheten för psykologiskt försvar och Mediemyndigheten.
Drygt 70 procent (92) av de 130 enrådighetsmyndigheterna har ett insynsråd. Det är regeringen som bestämmer om det ska finnas ett insynsråd vid myndigheten eller inte. Insynsråden ska ha insyn i myndigheten och ge råd till myndighetschefen.
Tabell 3. Myndigheternas ledningsform (antal).
- | 2014 | 2024 |
Myndigheter under regeringen | 395 | 367 |
Enrådighetsmyndigheter | 131 | 130 |
Styrelsemyndigheter | 32 | 41 |
Nämndmyndigheter | 80 | 70 |
Universitet och högskolor | 31 | 31 |
AP-fonder | 6 | 6 |
Övriga* | 6 | 6 |
Styrelse med begränsat ansvar, SBA** | 24 | 1 |
Domstolar | 85 | 82 |
Kommentar: Uppgifterna gäller den 1 januari 2024. I Statskontorets utredningsuppdrag Uppdrag att göra en översyn av nämndmyndigheter framkom det under våren 2024 att det sedan många år finns 24 övervakningsnämnder som tidigare inte har ingått i Statskontorets förteckning över antalet myndigheter under regeringen. Det innebär att det i tabellen ovan finns 24 fler nämndmyndigheter och 24 fler myndigheter totalt 2014, jämfört med vad vi har redovisat i tidigare års upplagor.
Källa: Myndigheternas instruktioner.
*Hit räknas Arbetsgivarverket, Lagrådet, Regeringskansliet, Styrelsen för samefonden, Svenska FAO-kommittén och Svenska ILO-kommittén.
**Hit räknades tidigare de regionala länspolismyndigheterna i vår kartläggning 2014. Dessa upphörde från 1 januari 2015. Nu finns endast Sametinget kvar i kategorin.
Antalet styrelsemyndigheter har ökat sedan 2014
Styrelsemyndigheterna har blivit fler sedan 2014. Under perioden har flera enrådighetsmyndigheter ombildats till styrelsemyndigheter. Några exempel är Socialstyrelsen, Skatteverket och Statens jordbruksverk. Det är vanligt att stora myndigheter leds av en styrelse.
Könsfördelningen i styrelserna är ganska jämn. En något mindre andel av ledamöterna är kvinnor (tabell 4). Av myndighetscheferna för styrelsemyndigheter är 54 procent kvinnor. Samtliga styrelser har representation av både kvinnor och män.
Tabell 4. Könsfördelning i styrelserna, andel kvinnor i respektive grupp.
- | Andel kvinnor (procent) | Antal ledamöter |
Myndighetschefer | 54 | 41 |
Ordförande | 51 | 41 |
Övriga ledamöter | 48 | 247 |
Samtliga | 49 | 329 |
Kommentar: De två styrelsemyndigheterna Kärnavfallsfonden och Sveriges författarfond saknar myndighetschef. Vi räknar därför styrelseordförandena i dessa myndigheter som myndighetschefer i denna tabell.
Källa: Uppgifterna är hämtade från myndigheternas årsredovisningar eller verksamhetsberättelser och avser den 31 december 2023. För Utbetalningsmyndigheten och Fortifikationsverket har vi hämtat uppgifterna från myndigheternas hemsidor.
Antalet nämndmyndigheter har minskat sedan 2014
Nämndmyndigheterna har blivit färre sedan 2014. Det beror delvis på att vissa nämndmyndigheter har upphört, men också på att vissa har införlivats i andra myndigheter. Ett exempel är nämndmyndigheten E-legitimationsnämnden som 2018 uppgick i den nybildade Myndigheten för digital förvaltning (Digg). Ett annat exempel är de sex regionala etikprövningsnämnderna som 2019 uppgick i den nybildade Etikprövningsmyndigheten.
Det finns 19 myndigheter som har en överdirektör
19 myndigheter ska enligt sin instruktion ha en överdirektör (tabell 5). Det är regeringen som utser en myndighets överdirektör. Överdirektören är myndighetschefens ställföreträdare.[17] Jämfört med förra året har två myndigheter till fått en överdirektör: Ekonomistyrningsverket och Statens fastighetsverk.[18]
Drygt en tredjedel av de myndigheter som har en överdirektör har mellan 1000 och 2000 årsarbetskrafter (tabell 5). Bland de myndigheter som har en överdirektör är Kriminalvården störst, med nästan 15 500 årsarbetskrafter. Ekonomistyrningsverket är minst bland dessa myndigheter, med knappt 150 årsarbetskrafter.
Tabell 5. Antal årsarbetskrafter i de myndigheter som har en överdirektör, 2024.
Myndighet | Antal årsarbetskrafter 2024 |
Kriminalvården | 15 328 |
Försäkringskassan | 11 625 |
Trafikverket | 10 268 |
Arbetsförmedlingen | 9 763 |
Skatteverket | 9 302 |
Migrationsverket | 5 081 |
Försvarets materielverk | 2 587 |
Tullverket | 2 417 |
Transportstyrelsen | 2 180 |
Statens jordbruksverk | 1 637 |
Totalförsvarets forskningsinstitut | 1 203 |
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap | 1 190 |
Luftfartsverket | 1 135 |
Kustbevakningen | 896 |
Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete | 625 |
Statens fastighetsverk | 541 |
Tillväxtverket | 494 |
Ekonomistyrningsverket | 148 |
Försvarets radioanstalt | - |
Kommentar: Vi saknar uppgifter om antal årsarbetskrafter för myndigheten Försvarets radioanstalt (FRA).
Källa: Myndigheternas instruktioner, SCB.
Det finns ytterligare ett antal myndigheter som enligt sin instruktion ska ha någonting som liknar en överdirektör. Till exempel ska Riksantikvarieämbetet ha en överantikvarie. Ett annat exempel är att länsstyrelserna i Stockholms, Västra Götalands och Skåne län ska ha en länsöverdirektör och att övriga länsstyrelser ska ha ett länsråd.
Inom vissa myndigheter finns det särskilda organ
Inom en del myndigheter finns så kallade särskilda organ. Vissa av dessa organ kan fatta egna beslut, medan andra är rådgivande. Regeringen beslutar i många fall om vissa eller samtliga ledamöter i dessa organ. I de flesta fall är det myndighetschefen som är ordförande. Vår kartläggning omfattar de särskilda organ som regleras i myndigheternas instruktioner. Vi har identifierat enstaka exempel på särskilda organ som regleras i andra förordningar, men dessa ingår inte i vår kartläggning. Det finns också personalansvarsnämnder.[19] Dessa omfattas inte heller av vår kartläggning.
Särskilda beslutsorgan kan till exempel ha till uppgift att fördela vissa bidrag, besluta i rättsliga eller medicinska frågor eller om föreskrifter och allmänna råd. De kallas ofta råd, nämnder eller delegationer. Det finns också fristående myndigheter som kallas råd, nämnder eller delegationer. Den huvudsakliga skillnaden mellan dem är att de råd, nämnder eller delegationer som är fristående myndigheter regleras av en egen instruktion.
Särskilda rådgivande organ har ofta någon typ av expertkunskap. Till exempel är vissa av de rådgivande organen vetenskapliga råd och vissa bidrar med råd eller tolkningar som gäller författningsfrågor. Ibland är syftet också att samverka med andra myndigheter eller intressenter. De särskilda rådgivande organen fattar inte egna beslut.
Under 2023 genomförde Statskontoret en studie om de särskilda organen. Vår kartläggning visar exempelvis att det inte finns några bestämmelser om särskilda organ i myndighetsförordningen. Omfattningen av verksamheten i organen skiljer sig också mycket åt. Det finns organ vars verksamhet begränsas till ett årligt möte med förberedelser. Andra organ fungerar i praktiken som små myndigheter, med heltidsanställd personal.[20]
Det finns nästan 180 särskilda organ i myndigheterna
Vår kartläggning visar att det finns 178 särskilda organ i myndigheterna. Av dessa är 100 särskilda beslutsorgan och 78 särskilda rådgivande organ.
Det är 54 myndigheter som har minst ett särskilt beslutsorgan. Det är lika många myndigheter som förra året. Det totala antalet särskilda beslutsorgan är trots det ett fler än förra året. Det beror på att regeringen har inrättat det särskilda beslutsorganet Förenklingsrådet vid Tillväxtverket (SFS 2024:201).[21] Flest särskilda beslutsorgan har Vetenskapsrådet (7) och Statens jordbruksverk (6).
Det är 49 myndigheter som har minst ett särskilt rådgivande organ. Det är en myndighet fler än förra året. Det beror på att regeringen har beslutat att den nybildade myndigheten Utbetalningsmyndigheten ska ha ett särskilt rådgivande organ i form av ett integritetsskyddsråd.[22] Det totala antalet särskilda rådgivande organ är två fler än förra året. Det beror på att regeringen har inrättat ytterligare ett särskilt rådgivande organ vid Myndigheten för delaktighet (SFS 2024:78).
11 myndigheter har både minst ett särskilt beslutsorgan och ett särskilt rådgivande organ. Många myndigheter har mer än ett särskilt beslutsorgan (tabell 6).
Under arbetet med den tidigare nämnda studien om särskilda organ 2023 uppdaterade vi bedömningen av ett fåtal gränsfall. Det gör att årets siffror över antalet särskilda rådgivande organ och särskilda beslutsorgan inte är helt jämförbar med uppgifterna i tidigare års kartläggningar. I årets rapport räknar vi exempelvis de två särskilda organen Fjärrvärmenämnden samt Försvarets traditionsnämnd vid Statens energimyndighet respektive Statens försvarshistoriska muséer som rådgivande organ. I tidigare års redovisningar har vi klassificerat dessa som beslutsfattande organ.
Ett annat exempel är att vi i årets rapport bedömer att Naturvårdsverket endast har ett rådgivande organ. I tidigare års redovisningar har vi bedömt att myndigheten haft två rådgivande organ.
Tabell 6. Särskilda organ i myndigheterna 2024 (antal).
- | 2024 |
Antal myndigheter med ett eller flera särskilda beslutsorgan | 54 |
Totalt antal särskilda beslutsorgan i dessa myndigheter | 100 |
Antal myndigheter med ett eller flera rådgivande organ | 49 |
Totalt antal rådgivande organ i dessa myndigheter | 78 |
Källa: Statskontorets kartläggning av myndigheternas instruktioner.
Antalet särskilda organ i myndigheterna har blivit fler över tid
Antalet särskilda beslutsorgan och särskilda rådgivande organ har ökat över tid. Under 2013 fanns det 97 särskilda beslutsorgan fördelade på 51 myndigheter och 59 särskilda rådgivande organ fördelade på 46 myndigheter.[23] Totalt finns det 22 fler särskilda organ i dag än under 2013 och tre fler än under 2023.
De som arbetar i myndigheterna
I det här kapitlet redovisar vi vissa uppgifter om medarbetarna i den statliga sektorn. Det handlar exempelvis om kön, ålder och utbildnings-bakgrund. Vi redovisar också uppgifter om andelen tillsvidareanställda och andelen tidsbegränsat anställda, samt om sjukfrånvaron i staten.
Vi använder oss av begreppet anställda när vi talar om antalet personer som arbetar i staten, på heltid eller deltid. Detta begrepp skiljer sig från begreppet årsarbetskrafter som är ett mått på antalet anställda omräknat till heltidstjänster. Vi använder uppgifter om antalet anställda för att kunna säga något om de anställda i statsförvaltningen som grupp, exempelvis när vi delar in gruppen efter arbetsområde, kön eller ålder.
Vi har hämtat statistiken över de anställda i statsförvaltningen från olika källor. Det innebär att uppgifterna inte är helt jämförbara, eftersom definitioner och tidpunkten för när källorna har uppdaterats kan skilja sig åt. I vissa delar av kapitlet ingår hela den statliga sektorn i begreppet anställda. Det betyder att även myndigheter under riksdagen, Regeringskansliet och riksdagens anställda är inkluderade. I andra delar redovisar vi endast uppgifter om de anställda i myndigheter under regeringen. Vi redogör i varje del vilken grupp som uppgifterna gäller för.
Antalet anställda i den statliga sektorn har ökat
Antalet anställda i staten som helhet har ökat under perioden 2012–2022 (figur 7). Antalet anställda har ökat trots att antalet statliga myndigheter har minskat under samma period.
Figur 7. Antal anställda i staten 2012–2022.
Kommentar: SCB har ersatt den registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) med statistikprodukten Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS). I RAMS finns statistik fram till och med 2021. Statistiken som bygger på BAS finns framställd med 2020 och 2022 som första respektive senaste referensår. De årliga uppgifterna om antalet sysselsatta i staten och övriga sektorer är högre i BAS jämfört med RAMS. För mer information, se SCB (2023). Skillnader mellan RAMS och BAS årsregister.
Källa: SCB, Registerbaserad arbetsmarknadsstatistik (RAMS) och Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS).
Den statliga sektorn är sedan länge en liten del av den totala arbetsmarknaden
Staten står sedan länge för en liten andel av den totala arbetsmarknaden. År 2022 arbetade ungefär fem procent av de anställda på hela arbetsmarknaden i staten (figur 8).
Figur 8. Andel anställda i staten och övriga sektorer 2022 (procent).
Kommentar: SCB har ersatt den registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) med statistikprodukten Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS). I RAMS finns statistik fram till och med 2021. Statistiken som bygger på BAS finns framställd med 2020 och 2022 som första respektive senaste referensår. De årliga uppgifterna om antalet sysselsatta i staten och övriga sektorer är högre i BAS jämfört med RAMS. För mer information, se SCB (2023). Skillnader mellan RAMS och BAS årsregister.
Källa: SCB, Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS), 2022.
Främst fyra områden sysselsätter de anställda i myndigheterna under regeringen
Det totala antalet anställda i myndigheter under regeringen var drygt 285 000 år 2023.[24] De fyra områden där flest anställda vid myndigheterna under regeringen arbetar är:
- forskning och utbildning
- administration och ekonomi
- utredning
- rättsligt arbete.
Indelningen utgår från Arbetsgivarverkets indelningsgrund BESTA. BESTA används för att gruppera och redovisa arbetsuppgifter för anställda inom det statliga avtalsområdet.
Figur 9. Anställda i myndigheter under regeringen per arbetsområde 2023 (procent).
Kommentar: Uppgifterna gäller anställda i myndigheter under regeringen. Både anställda med månadslön och med timlön ingår. I de fall då en anställd har mer än en deltidsanställning vid olika myndigheter räknas personen som anställd vid varje myndighet och förekommer alltså mer än en gång i det totala antalet anställda. Det totala antalet anställda som andelarna avser är 285 498.
Källa: Arbetsgivarverket. Statskontoret har bearbetat materialet.
Könsfördelningen i staten är ganska jämn
Det är något fler kvinnor än män som arbetar i den statliga sektorn (figur 10). Under 2022 utgjorde kvinnor 54 procent av de som arbetar i staten, medan män utgjorde 46 procent. I den offentliga sektorn i övrigt är könsfördelningen mer ojämn. I kommuner utgjorde kvinnor 76 procent och män 24 procent under 2022. I regioner utgjorde kvinnor 78 procent och män 22 procent.[25] Könsfördelningen i kommunal och regional sektor är samma som 2021. Men andelen kvinnor i staten har ökat med en procentenhet mellan 2021 och 2022.
Figur 10. Kvinnor och män i staten 2005–2022 (procent).
Kommentar: När det gäller uppgifter om könsfördelning för 2021 och 2022 i figur 10 använder vi oss av SCB:s Befolkningens arbetsmarknadsstatistik (BAS). För övriga år i figur 10 använder vi oss av SCB:s registerbaserade arbetsmarknadsstatistik (RAMS). Könsfördelningen i staten år 2021 var 53 procent kvinnor och 47 procent män för både RAMS och BAS.
Källa: SCB, Registerbaserad arbetsmarknadsstatistik (RAMS) och Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS).
Andelen kvinnor i staten har ökat i ett längre perspektiv
I ett längre perspektiv har andelen kvinnor som arbetar i staten ökat. I slutet av nittiotalet var ungefär 60 procent av de som arbetade i staten män. Sedan 2010 har andelen kvinnor varit större än andelen män som arbetar i staten. Under perioden 2010–2022 har antalet kvinnor som arbetar i staten ökat med 30 procent. Antalet män har under samma period ökat med 17 procent.
Ojämn könsfördelning inom vissa arbetsområden
Könsfördelningen bland de anställda i myndigheter under regeringen skiljer sig åt inom olika verksamhetsområden. Den största skillnaden finns inom området militärt arbete. Där är 85 procent av de anställda män. Kvinnor är i klar majoritet inom områdena kund- och medborgarservice samt utredning. Könsfördelningen är jämnast inom områdena rättsligt arbete, samt forskning och utbildning.
Figur 11. Andel anställda kvinnor och män inom olika verksamhetsområden, 2023 (procent).
Kommentar: Uppgifterna gäller anställda i myndigheter under regeringen. Både anställda med månadslön och med timlön ingår.
Källa: Arbetsgivarverket. Statskontoret har bearbetat siffrorna.
Det är få av de anställda som är under 25 år
De flesta som är anställda i staten är mellan 25 och 54 år. Av de som arbetar i staten är få yngre än 25 år. Det hänger samman med att utbildningsnivån generellt sett är högre i staten än på arbetsmarknaden i övrigt (se avsnitt 5.5).
Figur 12. Antal män och kvinnor i staten per ålderskategori, 2022.
Källa: SCB, Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS).
Under de senaste tio åren har andelen anställda som är mellan 25 och 54 år ökat något. Det är framför allt andelen kvinnor i åldersgruppen 25–54 som har ökat under perioden. Jämfört med 2012 är andelen anställda som är yngre än 25 år sig lik, medan andelen anställda som är 55 år eller äldre har minskat något.[26]
80 procent av de statsanställda har en eftergymnasial utbildning
De som är statligt anställda har en högre utbildningsnivå än på arbetsmarknaden i stort. Av de anställda i myndigheter under regeringen hade 80 procent en eftergymnasial utbildning 2023.[27] På hela arbetsmarknaden var andelen med eftergymnasial utbildning omkring 56 procent.[28] Ungefär 12 procent av de anställda i myndigheter under regeringen har en forskarutbildning.[29] De flesta av dessa finns inom utbildningssektorn.[30]
Andelen anställda med utländsk bakgrund ökar, men släpar efter befolkningen i stort
Andelen anställda i myndigheter under regeringen som har utländsk bakgrund har ökat från omkring 17 procent 2013 till nästan 23 procent 2023 (figur 13).[31] Andelen personer med utländsk bakgrund bland de nyanställda i myndigheter under regeringen var nästan 30 procent 2023. Det är nästan lika hög andel som i befolkningen (31 procent). Men andelen anställda i myndigheter under regeringen som har utländsk bakgrund har inte ökat i samma takt som andelen med utländsk bakgrund i befolkningen, eller bland förvärvsarbetande över lag. Skillnaderna har tvärtom ökat under flera år. År 2013 skiljde det 6,7 procentenheter mellan andelen anställda i myndigheter under regeringen som har utländsk bakgrund och andelen med utländsk bakgrund i befolkningen. År 2023 hade skillnaden ökat till 7,9 procentenheter.
Könsfördelningen är jämn bland de anställda i myndigheter under regeringen med utländsk bakgrund.
Figur 13. Andel personer med utländsk bakgrund (procent).
Kommentar: Staten avser myndigheter under regeringen. Uppgifter om andel förvärvsarbetande med utländsk bakgrund 2023 fanns inte tillgängliga vid publiceringen av denna rapport.
Källa: Arbetsgivarverket och SCB.
De flesta statsanställda är tillsvidareanställda
Under 2023 var 81 procent av de som arbetade i myndigheterna under regeringen tillsvidareanställda. 19 procent var visstidsanställda. Det är ungefär samma proportioner som under tidigare år.
Figur 14. Antal tillsvidareanställda och antal med tidsbegränsad anställning i myndigheterna under regeringen, 2013–2023.
Källa: Arbetsgivarverket.
Andelen visstidsanställda skiljer sig åt mellan olika myndigheter. Det finns till exempel en relativt stor andel visstidsanställda vid universitet och högskolor. En del visstidsanställningar beror på arbetets karaktär. Till exempel är soldater inom Försvarsmakten och tingsnotarier vid domstolarna visstidsanställda.
Den statliga sektorn som helhet har en ungefär lika stor andel tillsvidareanställda som andra sektorer. Under 2023 hade ungefär 86 procent av de anställda i den statliga sektorn en fast anställning. I den kommunala respektive privata sektorn var motsvarande andel cirka 85 procent.[32]
Sjukfrånvaron i staten har minskat något
Sjukfrånvaron i myndigheterna var 3,7 procent av den ordinarie arbetstiden under 2023. Det är en minskning med 0,4 procentenheter jämfört med 2022. Sjukfrånvaron har varierat under de senaste åren. Exempelvis minskade den något mellan 2020 och 2021, och ökade mellan 2021 och 2022. Under 2022 var sjukfrånvaron den högsta sedan 2016. Minskningen av sjukfrånvaron i år innebär att den ligger på ungefär samma nivå som mellan 2019–2021.
Sjukfrånvaron minskade för både kvinnor och män under 2023. Kvinnornas sjukfrånvaro minskade med 0,4 procentenheter, från 5,1 till 4,7 procent. Sjukfrånvaron för män minskade med 0,3 procentenheter från 2,9 procent till 2,6 procent.[33]
Långtidsfrånvaron (mer än 60 dagar) som andel av den totala sjukfrånvaron var 50,6 procent under 2023, vilket innebär att den har ökat med fyra procentenheter jämfört med förra året. Årets långtidsfrånvaro som andel av den totala sjukfrånvaron är den högsta sedan 2019.
Allmänhetens uppfattning om kvaliteten i de statliga verksamheterna
I det här kapitlet redovisar vi allmänhetens uppfattning om myndigheterna. Kapitlet bygger på den undersökning som SOM-institutet genomför varje år i samverkan med Statskontoret.[34] Några stora myndigheter har ingått i undersökningen varje år, medan andra varierar mellan åren för att spegla bredden i och belysa olika aspekter av förvaltningen. I 2023 års mätning ingick tio myndigheter (se tabell 7).
Följande myndigheter har ingått i undersökningen varje år sedan 2015:
- Skatteverket
- Polismyndigheten
- Arbetsförmedlingen
- Försäkringskassan
- Migrationsverket.
Stora skillnader när det gäller hur allmänheten uppfattar myndigheterna
Allmänhetens uppfattning om de tio myndigheter som ingick i undersökningen 2023 skiljer sig tydligt åt (tabell 7). Sex av myndigheterna har en positiv betygsbalans. Det innebär att det är en större andel av allmänheten som tycker att myndigheten utför sitt arbete mycket eller ganska bra än den andel som tycker att myndigheten utför sitt arbete mycket eller ganska dåligt. Tre av myndigheterna har en negativ betygsbalans och en av myndigheterna har en betygsbalans som är noll.
Tabell 7. Svenska folkets bedömning av 10 myndigheters arbete 2023 (procent).
- | Mycket | Ganska | Varken | Ganska | Mycket | Ingen upp | Balans |
Skatteverket | 24 | 35 | 21 | 3 | 2 | 15 | 54 |
Försvars | 18 | 35 | 21 | 2 | 1 | 23 | 50 |
Polisen | 19 | 41 | 16 | 12 | 6 | 6 | 42 |
MSB | 9 | 23 | 22 | 6 | 3 | 37 | 23 |
Finans | 6 | 20 | 22 | 6 | 3 | 43 | 17 |
Försäkrings | 7 | 23 | 22 | 18 | 9 | 21 | 3 |
Kriminal | 5 | 20 | 25 | 18 | 7 | 25 | 0 |
Svenska | 5 | 15 | 22 | 15 | 8 | 35 | -3 |
Arbets | 1 | 11 | 19 | 21 | 14 | 34 | -23 |
Migrations | 2 | 11 | 23 | 24 | 18 | 22 | -29 |
Kommentar: Frågan lyder: ”Hur anser du att följande myndigheter sköter sin uppgift?”. Balansmåttet visar andelen som har svarat mycket eller ganska bra minus andelen som har svarat mycket eller ganska dåligt. Rangordningen i tabellen följer högst betygsbalans.
Källa: Den nationella SOM-undersökningen 2023.
Allmänheten är mest nöjd med Skatteverket och Försvarsmakten
Skatteverket och Försvarsmakten är de myndigheter som har högst betygsbalans år 2023. De båda myndigheterna får liknande betyg som förra året. Skatteverket är tillsammans med Polisen de myndigheter som flest svarande känner till. Polisens betygsbalans har under de senaste två åren minskat. Betygsbalansen för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har minskat jämfört med förra året.
Finansinspektionen har också en positiv betygsbalans. Men det är drygt 40 procent som inte känner till eller har någon uppfattning om Finansinspektionen. Försäkringskassan uppnår för första gången sedan 2016 en positiv betygsbalans.
Kriminalvården är den enda myndighet som i 2023 års undersökning får en betygsbalans som är noll. Det innebär att andelen av de svarande som anser att myndigheten sköter sin uppgift mycket eller ganska bra är lika stor som andelen svarande som anser att myndigheten sköter sin uppgift mycket eller ganska dåligt.
Minskat missnöje med Arbetsförmedlingen, men missnöjet har ökat för Migrationsverket
De myndigheter som allmänheten är minst nöjd med 2023 är Migrationsverket, Arbetsförmedlingen och Svenska kraftnät. Både Migrationsverket och Arbetsförmedlingen har under en längre tid fått låga betyg av allmänheten. De är också långt ifrån att uppnå en positiv betygsbalans, även om Arbetsförmedlingen har en högre betygsbalans än förra året. När det gäller Migrationsverket så får myndigheten något lägre betyg än förra året.
Figur 15. Allmänhetens uppfattning om hur ett urval av myndigheter sköter sin uppgift 2013–2023, betygsbalans.*
Kommentar: Observera att data saknas för Skatteverket och Migrationsverket 2014. Under detta år var de myndigheterna inte med i undersökningen. För det året har vi fyllt i myndighetens senast uppmätta siffra för att rita figuren.
*Balansmåttet visar andelen som har svarat att myndigheten sköter sin uppgift mycket eller ganska bra minus andelen som har svarat mycket eller ganska dåligt.
Källa: De nationella SOM-undersökningarna 2013–2023.
De flesta myndigheter har fått positiva betyg de senaste åren
Allmänheten har över åren gett positiva betyg till de flesta myndigheter (tabell 8). Bara 8 av de 32 myndigheter som någon gång har ingått i undersökningen har vid minst ett tillfälle fått en negativ betygsbalans. Förutom de tre som ingick i 2023 års mätning (se avsnitt 6.1) har också Försäkringskassan, Inspektionen för vård och omsorg, Energimarknadsinspektionen, Skolverket och Spelinspektionen tidigare fått en negativ betygsbalans. De övervägande positiva betygen från allmänheten tyder på att de har förtroende för den statliga förvaltningen. Samtidigt är det tydligt att allmänheten håller fast vid en negativ uppfattning om några av de stora statliga myndigheterna.
Tabell 8. Allmänhetens uppfattning om myndigheter, betygsbalans, 2010–2023.
- | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Arbetsförmedlingen | -27 | -22 | -29 | -48 | -37 | -33 | -31 | -41 | -32 | -34 | -33 | -33 | -25 | -23 |
ARN* | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 25 | - | - | - | - |
CSN* | 15 | - | - | - | - | 26 | - | - | - | 30 | - | - | - | - |
Energimarknadsinspektionen | - | -6 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Finansinspektionen | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 17 |
Folkhälsomyndigheten | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 65 | 56 | 53 | - |
Forum för levande historia | - | - | - | - | 6 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Försvarsmakten | - | - | - | - | - | - | - | - | 29 | - | - | - | 47 | 50 |
Försäkringskassan | 24 | -6 | 13 | -5 | -2 | 7 | 1 | -14 | -15 | -18 | -11 | -17 | -5 | 3 |
HaV* | - | 1 | - | 9 | - | 8 | - | - | - | - | - | - | - | - |
IVO* | - | - | - | - | - | -5 | - | - | - | - | - | - | - | - |
Konsumentverket | - | - | - | - | 30 | - | - | - | - | 30 | - | - | - | - |
Kriminalvården | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 3 | - | - | - | 0 |
Kronofogden | - | - | 27 | - | - | - | - | - | - | 26 | - | - | - | - |
Livsmedelsverket | - | - | 25 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Migrationsverket | - | -22 | - | -29 | - | -24 | -35 | -34 | -34 | -35 | -29 | -37 | -28 | -29 |
MSB* | - | - | - | - | - | - | - | 15 | - | - | 19 | 19 | 32 | 23 |
Myndigheten för psykologiskt | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 6 | - |
Naturvårdsverket | - | - | 27 | - | - | - | 30 | - | - | - | - | - | - | - |
Pensionsmyndigheten | - | 11 | - | - | 19 | - | - | - | - | 26 | - | - | 31 | - |
Polismyndigheten | 53 | - | - | 41 | 44 | 44 | 17 | 26 | 36 | 45 | 50 | 54 | 48 | 42 |
Rekryteringsmyndigheten | - | - | - | - | - | - | - | - | 6 | - | - | - | - | - |
Riksrevisionen | - | - | 23 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Skatteverket | 51 | - | - | 53 | - | 57 | 52 | 52 | 44 | 54 | 54 | 55 | 54 | 54 |
Socialstyrelsen | - | - | - | - | 9 | - | - | - | - | 5 | 20 | 21 | - | - |
Spelinspektionen | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | -1 | 3 | - | - |
Statens skolverk | - | - | 1 | - | - | - | - | -6 | - | -10 | - | -3 | - | - |
SCB* | - | - | - | 28 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Svenska kraftnät | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | -3 | |
Trafikverket | - | - | 22 | 38 | 18 | - | - | - | - | 24 | 34 | - | - | - |
Tullverket | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 8 | - | - | - | - |
Valmyndigheten | 32 | - | - | - | - | - | - | - | 25 | - | - | - | 48 | - |
Kommentar: Balansmåttet är andelen som uppfattar att myndigheten sköter sin uppgift mycket eller ganska bra minus andelen som anser att den sköter sin uppgift mycket eller ganska dåligt. Ett balansmått på 100 innebär att alla svarande är nöjda, medan -100 innebär att alla är missnöjda.
* Förkortningarna i tabellen står för Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Centrala studiestödsnämnden (CSN), Havs- och vattenmyndigheten (HaV), Inspektionen för vård och omsorg (IVO), Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), Statistiska centralbyrån (SCB).
Källa: De nationella SOM-undersökningarna 2010–2023.
Statens servicecenter fortsätter att få positiva omdömen
I SOM-undersökningen ingår även Statens servicecenter som bland annat ansvarar för de statliga servicekontoren. Frågorna om de statliga servicekontoren skiljer sig från frågorna för de andra myndigheterna, eftersom kontoren ger service och vägledning i andra myndigheters tjänster.
Undersökningen visar att en majoritet av de som har besökt ett statligt servicekontor instämmer helt i att väntetiden var acceptabel samt att de fått den hjälp som de behövde för att lösa sitt ärende. De flesta som har besökt ett statligt servicekontor är också förhållandevis nöjda med var servicekontoret ligger.
Figur 16. Andel som instämmer i påståenden om Statens servicecenter (procent).
Kommentar: Frågan lyder ”Om ja, i vilken utsträckning instämmer du i följande påståenden om ditt senaste besök”. Endast de som har besökt ett statligt servicekontor har svarat på frågan. Andelarna baseras på 252, 253 respektive 259 svarande.
Källa: Den nationella SOM-undersökningen 2023.
Referenser
Arbetsgivarverket (2024). Sjukfrånvaro i staten 2023. Dnr 2024/304.
OECD (2013). Classification of the Functions of Government (COFOG). Government at a glance 2013, OECD Publishing, Paris.
Regeringskansliet (2021). Uppdrag till Statens servicecenter att öppna minst 28 nya servicekontor. Pressmeddelande 2021-05-26.
Statens Servicecenter (2021) Statens servicecenter etablerar verksamhet för e-handel i Kiruna. (Hämtad 2024-05-29). https://www.statenssc.se/
Statens Servicecenter (2024). Årsredovisning för 2023.
Statskontoret (2005:32). Statsförvaltningens utveckling 1990–2005.
Statskontoret (2014:4). Myndigheternas ledningsformer – en kartläggning och analys.
Statskontoret (2016:8). Statliga myndigheters lokalisering. Ett samlat underlag.
Statskontoret (2018). Myndigheternas personalansvarsnämnder.
Statskontoret (2019). Statsförvaltningen i korthet 2019.
Statskontoret (2023). Myndigheternas särskilda organ – Vad hur och varför.
Bilaga
Myndigheter under regeringen utifrån departement
Arbetsmarknadsdepartementet
Myndighet | Ledningsform |
Arbetsdomstolen | Domstol |
Arbetsförmedlingen | Styrelse |
Arbetsmiljöverket | Enrådighet |
Diskrimineringsombudsmannen | Enrådighet |
Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen | Enrådighet |
Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk | Enrådighet |
Institutet för mänskliga rättigheter | Enrådighet |
Jämställdhetsmyndigheten | Enrådighet |
Medlingsinstitutet | Enrådighet |
Myndigheten för arbetsmiljökunskap | Enrådighet |
Nämnden för styrelserepresentationsfrågor | Nämnd |
Nämnden mot diskriminering | Nämnd |
Rådet för europeiska socialfonden i Sverige | Enrådighet |
Statens nämnd för arbetstagares uppfinningar | Kommitté |
Svenska ILO-kommittén | Styrelse |
Finansdepartementet
Myndighet | Ledningsform |
---|---|
Allmänna reklamationsnämnden | Enrådighet |
Andra AP-fonden | AP-fond |
Arbetsgivarverket | Arbetsgivar |
Bokföringsnämnden | Nämnd |
Ekonomistyrningsverket | Enrådighet |
Fastighetsmäklarinspektionen | Enrådighet |
Finansinspektionen | Styrelse |
Finanspolitiska rådet | Enrådighet |
Fjärde AP-fonden | AP-fond |
Forskarskattenämnden | Nämnd |
Fortifikationsverket | Styrelse |
Första AP-fonden | AP-fond |
Kammarkollegiet | Enrådighet |
Konjunkturinstitutet | Enrådighet |
Konsumentverket | Enrådighet |
Krigsförsäkringsnämnden | Nämnd |
Kronofogdemyndigheten | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Blekinge län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Dalarnas län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Gotlands län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Gävleborgs län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Hallands län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Jämtlands län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Jönköpings län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Kalmar län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Kronobergs län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Norrbottens län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Skåne län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Stockholms län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Södermanlands län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Uppsala län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Värmlands län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Västerbottens län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Västernorrlands län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Västmanlands län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Västra Götalands län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Örebro län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Östergötlands län | Enrådighet |
Myndigheten för digital förvaltning | Enrådighet |
Post- och telestyrelsen | Styrelse |
Riksgäldskontoret | Styrelse |
Sjunde AP-fonden | AP-fond |
Sjätte AP-fonden | AP-fond |
Skatterättsnämnden | Nämnd |
Skatteverket | Styrelse |
Skiljenämnden i vissa trygghetsfrågor | Nämnd |
Spelinspektionen | Styrelse |
Statens ansvarsnämnd | Nämnd |
Statens fastighetsverk | Styrelse |
Statens servicecenter | Styrelse |
Statens skaderegleringsnämnd | Nämnd |
Statens tjänstepensions- och grupplivnämnd | Nämnd |
Statens tjänstepensionsverk | Styrelse |
Statens överklagandenämnd | Nämnd |
Statistiska centralbyrån | Enrådighet |
Statskontoret | Enrådighet |
Tredje AP-fonden | AP-fond |
Tullverket | Enrådighet |
Upphandlingsmyndigheten | Enrådighet |
Utbetalningsmyndigheten | Styrelse |
Försvarsdepartementet
Myndighet | Ledningsform |
---|---|
Delegationen för folkrättslig granskning av vapenprojekt | Nämnd |
Försvarets materielverk | Styrelse |
Försvarets radioanstalt | Enrådighet |
Försvarsmakten | Enrådighet |
Försvarsunderrättelsedomstolen | Domstol |
Granskningsnämnden för försvarsuppfinningar | Nämnd |
Kustbevakningen | Enrådighet |
Lokala värderingsnämnden vid Länsstyrelsen i Hallands län | Nämnd |
Myndigheten för psykologiskt försvar | Enrådighet |
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap | Enrådighet |
Myndigheten för totalförsvarsanalys | Enrådighet |
Riksvärderingsnämnden | Nämnd |
Statens inspektion för försvarsunderrättelseverksamhet | Nämnd |
Totalförsvarets forskningsinstitut | Styrelse |
Totalförsvarets plikt- och prövningsverk | Enrådighet |
Justitiedepartementet
Myndighet | Ledningsform |
---|---|
Alingsås tingsrätt | Domstol |
Attunda tingsrätt | Domstol |
Blekinge tingsrätt | Domstol |
Borås tingsrätt | Domstol |
Brottsförebyggande rådet | Enrådighet |
Brottsoffermyndigheten | Enrådighet |
Domarnämnden | Nämnd |
Domstolsverket | Enrådighet |
Ekobrottsmyndigheten | Enrådighet |
Eksjö tingsrätt | Domstol |
Eskilstuna tingsrätt | Domstol |
Falu tingsrätt | Domstol |
Fideikommissnämnden | Nämnd |
Förvaltningsrätten i Falun | Domstol |
Förvaltningsrätten i Göteborg | Domstol |
Förvaltningsrätten i Härnösand | Domstol |
Förvaltningsrätten i Jönköping | Domstol |
Förvaltningsrätten i Karlstad | Domstol |
Förvaltningsrätten i Linköping | Domstol |
Förvaltningsrätten i Luleå | Domstol |
Förvaltningsrätten i Malmö | Domstol |
Förvaltningsrätten i Stockholm | Domstol |
Förvaltningsrätten i Umeå | Domstol |
Förvaltningsrätten i Uppsala | Domstol |
Förvaltningsrätten i Växjö | Domstol |
Gotlands tingsrätt | Domstol |
Gällivare tingsrätt | Domstol |
Gävle tingsrätt | Domstol |
Göta hovrätt | Domstol |
Göteborgs tingsrätt | Domstol |
Halmstads tingsrätt | Domstol |
Haparanda tingsrätt | Domstol |
Helsingborgs tingsrätt | Domstol |
Hovrätten för Nedre Norrland | Domstol |
Hovrätten för Västra Sverige | Domstol |
Hovrätten för Övre Norrland | Domstol |
Hovrätten över Skåne och Blekinge | Domstol |
Hudiksvalls tingsrätt | Domstol |
Hyresnämnden i Göteborg | Hyresnämnd |
Hyresnämnden i Jönköping | Hyresnämnd |
Hyresnämnden i Linköping | Hyresnämnd |
Hyresnämnden i Malmö | Hyresnämnd |
Hyresnämnden i Stockholm | Hyresnämnd |
Hyresnämnden i Sundsvall | Hyresnämnd |
Hyresnämnden i Umeå | Hyresnämnd |
Hyresnämnden i Västerås | Hyresnämnd |
Hässleholms tingsrätt | Domstol |
Högsta domstolen | Domstol |
Högsta förvaltningsdomstolen | Domstol |
Integritetsskyddsmyndigheten | Enrådighet |
Justitiekanslern | Enrådighet |
Jönköpings tingsrätt | Domstol |
Kalmar tingsrätt | Domstol |
Kammarrätten i Göteborg | Domstol |
Kammarrätten i Jönköping | Domstol |
Kammarrätten i Stockholm | Domstol |
Kammarrätten i Sundsvall | Domstol |
Kriminalvården | Enrådighet |
Kristianstads tingsrätt | Domstol |
Lagrådet | Lagråd |
Linköpings tingsrätt | Domstol |
Luleå tingsrätt | Domstol |
Lunds tingsrätt | Domstol |
Lycksele tingsrätt | Domstol |
Malmö tingsrätt | Domstol |
Migrationsverket | Enrådighet |
Mora tingsrätt | Domstol |
Nacka tingsrätt | Domstol |
Norrköpings tingsrätt | Domstol |
Norrtälje tingsrätt | Domstol |
Notarienämnden | Nämnd |
Nyköpings tingsrätt | Domstol |
Polismyndigheten | Enrådighet |
Revisorsinspektionen | Enrådighet |
Rättshjälpsmyndigheten | Enrådighet |
Rättshjälpsnämnden | Nämnd |
Rättsmedicinalverket | Enrådighet |
Skaraborgs tingsrätt | Domstol |
Skellefteå tingsrätt | Domstol |
Solna tingsrätt | Domstol |
Statens haverikommission | Enrådighet |
Stockholms tingsrätt | Domstol |
Sundsvalls tingsrätt | Domstol |
Svea hovrätt | Domstol |
Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden | Nämnd |
Säkerhetspolisen | Enrådighet |
Södertälje tingsrätt | Domstol |
Södertörns tingsrätt | Domstol |
Uddevalla tingsrätt | Domstol |
Umeå tingsrätt | Domstol |
Uppsala tingsrätt | Domstol |
Varbergs tingsrätt | Domstol |
Vänersborgs tingsrätt | Domstol |
Värmlands tingsrätt | Domstol |
Västmanlands tingsrätt | Domstol |
Växjö tingsrätt | Domstol |
Ystads tingsrätt | Domstol |
Åklagarmyndigheten | Enrådighet |
Ångermanlands tingsrätt | Domstol |
Örebro tingsrätt | Domstol |
Östersunds tingsrätt | Domstol |
Överklagandenämnden för nämndemannauppdrag | Nämnd |
Övervakningsnämnder (24 st) | Nämnd |
Klimat- och näringslivsdepartementet
Myndighet | Ledningsform |
---|---|
Affärsverket svenska kraftnät | Styrelse |
Bolagsverket | Enrådighet |
Elsäkerhetsverket | Enrådighet |
Energimarknadsinspektionen | Enrådighet |
Forskningsrådet för miljö, areella näringar och | Enrådighet |
Havs- och vattenmyndigheten | Enrådighet |
Kemikalieinspektionen | Enrådighet |
Klimatpolitiska rådet | Nämnd |
Konkurrensverket | Enrådighet |
Kärnavfallsfonden | Styrelse |
Lokala säkerhetsnämnden vid kärntekniska anläggningen | Nämnd |
Lokala säkerhetsnämnden vid kärntekniska anläggningen | Nämnd |
Lokala säkerhetsnämnden vid kärntekniska anläggningen | Nämnd |
Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och | Enrådighet |
Naturvårdsverket | Enrådighet |
Oljekrisnämnden | Nämnd |
Patent- och registreringsverket | Enrådighet |
Patentombudsnämnden | Nämnd |
Statens energimyndighet | Enrådighet |
Statens geotekniska institut | Enrådighet |
Strålsäkerhetsmyndigheten | Enrådighet |
Sveriges geologiska undersökning | Enrådighet |
Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut | Enrådighet |
Tillväxtverket | Styrelse |
Verket för innovationssystem | Styrelse |
Kulturdepartementet
Myndighet | Ledningsform |
---|---|
Forum för levande historia | Enrådighet |
Institutet för språk och folkminnen | Enrådighet |
Konstnärsnämnden | Styrelse |
Mediemyndigheten | Enrådighet |
Moderna museet | Enrådighet |
Myndigheten för kulturanalys | Enrådighet |
Myndigheten för tillgängliga medier | Enrådighet |
Nationalmuseum | Enrådighet |
Naturhistoriska riksmuseet | Enrådighet |
Nämnden för hemslöjdsfrågor | Nämnd |
Riksantikvarieämbetet | Enrådighet |
Riksarkivet | Enrådighet |
Sametinget | SBA |
Statens centrum för arkitektur och design | Enrådighet |
Statens försvarshistoriska museer | Enrådighet |
Statens historiska museer | Enrådighet |
Statens konstråd | Enrådighet |
Statens kulturråd | Styrelse |
Statens maritima och transporthistoriska museer | Enrådighet |
Statens museer för världskultur | Enrådighet |
Statens musikverk | Enrådighet |
Sveriges författarfond | Styrelse |
Valmyndigheten | Nämnd |
Landsbygds- och infrastrukturdepartementet
Myndighet | Ledningsform |
---|---|
Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård | Nämnd |
Boverket | Enrådighet |
Centrala djurförsöksetiska nämnden | Nämnd |
Lantmäteriet | Styrelse |
Livsmedelsverket | Enrådighet |
Luftfartsverket | Styrelse |
Sjöfartsverket | Styrelse |
Skogsstyrelsen | Styrelse |
Statens jordbruksverk | Styrelse |
Statens veterinärmedicinska anstalt | Enrådighet |
Statens väg- och transportforskningsinstitut | Styrelse |
Styrelsen för samefonden | Övrigt |
Svenska FAO-kommittén | Kommitté |
Sveriges lantbruksuniversitet | Universitet eller |
Trafikanalys | Enrådighet |
Trafikverket | Styrelse |
Transportstyrelsen | Styrelse |
Socialdepartementet
Myndighet | Ledningsform |
Alkoholsortimentsnämnden | Nämnd |
Arvsfondsdelegationen | Nämnd |
Barnombudsmannen | Enrådighet |
E-hälsomyndigheten | Styrelse |
Folkhälsomyndigheten | Enrådighet |
Fondtorgsnämnden | Nämnd |
Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd | Styrelse |
Försäkringskassan | Styrelse |
Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd | Nämnd |
Inspektionen för socialförsäkringen | Enrådighet |
Inspektionen för vård och omsorg | Enrådighet |
Läkemedelsverket | Styrelse |
Myndigheten för delaktighet | Enrådighet |
Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd | Enrådighet |
Myndigheten för stöd till trossamfund | Enrådighet |
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor | Enrådighet |
Myndigheten för vård- och omsorgsanalys | Styrelse |
Pensionsmyndigheten | Styrelse |
Socialstyrelsen | Styrelse |
Statens beredning för medicinsk och social utvärdering | Enrådighet |
Statens institutionsstyrelse | Enrådighet |
Tandvårds- och Läkemedelsförmånsverket | Enrådighet |
Statsrådsberedningen
Myndighet | Ledningsform |
Harpsundsnämnden | Nämnd |
Regeringskansliet | Regeringskansliet |
Svenska institutet för europapolitiska studier | Enrådighet |
Utbildningsdepartementet
Myndighet | Ledningsform |
---|---|
Blekinge tekniska högskola | Universitet eller |
Centrala studiestödsnämnden | Enrådighet |
Etikprövningsmyndigheten | Enrådighet |
Försvarshögskolan | Universitet eller |
Gentekniknämnden | Nämnd |
Gymnastik- och idrottshögskolan | Universitet eller |
Göteborgs universitet | Universitet eller |
Högskolan Dalarna | Universitet eller |
Högskolan i Borås | Universitet eller |
Högskolan i Gävle | Universitet eller |
Högskolan i Halmstad | Universitet eller |
Högskolan i Skövde | Universitet eller |
Högskolan Kristianstad | Universitet eller |
Högskolan Väst | Universitet eller |
Högskolans avskiljandenämnd | Nämnd |
Institutet för rymdfysik | Enrådighet |
Karlstads universitet | Universitet eller |
Karolinska institutet | Universitet eller |
Konstfack | Universitet eller |
Kungliga biblioteket | Enrådighet |
Kungl. Konsthögskolan | Universitet eller |
Kungl. Musikhögskolan i Stockholm | Universitet eller |
Kungl. Tekniska högskolan | Universitet eller |
Linköpings universitet | Universitet eller |
Linnéuniversitetet | Universitet eller |
Luleå tekniska universitet | Universitet eller |
Lunds universitet | Universitet eller |
Malmö universitet | Universitet eller |
Mittuniversitetet | Universitet eller |
Myndigheten för yrkeshögskolan | Enrådighet |
Mälardalens universitet | Universitet eller |
Nämnden för prövning av oredlighet i forskning | Nämnd |
Polarforskningssekretariatet | Enrådighet |
Rymdstyrelsen | Styrelse |
Sameskolstyrelsen | Nämnd |
Skolforskningsinstitutet | Enrådighet |
Skolväsendets överklagandenämnd | Nämnd |
Specialpedagogiska skolmyndigheten | Enrådighet |
Statens skolinspektion | Enrådighet |
Statens skolverk | Enrådighet |
Stockholms konstnärliga högskola | Universitet eller |
Stockholms universitet | Universitet eller |
Södertörns högskola | Universitet eller |
Umeå universitet | Universitet eller |
Universitets- och högskolerådet | Styrelse |
Universitetskanslersämbetet | Enrådighet |
Uppsala universitet | Universitet eller |
Vetenskapsrådet | Styrelse |
Örebro universitet | Universitet eller |
Överklagandenämnden för etikprövning | Nämnd |
Överklagandenämnden för högskolan | Nämnd |
Överklagandenämnden för studiestöd | Enrådighet |
Utrikesdepartementet
Myndighet | Ledningsform |
---|---|
Exportkreditnämnden | Styrelse |
Folke Bernadotteakademin | Enrådighet |
Inspektionen för strategiska produkter | Enrådighet |
Kommerskollegium | Enrådighet |
Nordiska Afrikainstitutet | Enrådighet |
Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll | Enrådighet |
Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete | Styrelse |
Svenska institutet | Enrådighet |
Utrikesförvaltningens antagningsnämnd | Nämnd |
Fotnoter
Förordning (2022:1768) med instruktion för Myndigheten för totalförsvarsanalys. ↑
Förordning (2007:858) med instruktion för de lokala värderingsnämnderna. ↑
Förordning (2023:461) med instruktion för Utbetalningsmyndigheten. ↑
Förordning (2023:844) med instruktion för Mediemyndigheten. ↑
Statskontoret (2005). Statsförvaltningens utveckling 1990–2005. ↑
OECD (2013). Classification of the Functions of Government (COFOG). Government at a glance 2013. ↑
SCB har ersatt den registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) med statistikprodukten Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS). De årliga uppgifterna om antalet sysselsatta i staten och övriga sektorer är högre i BAS jämfört med RAMS. I tidigare upplagor av Statsförvaltningen i korthet har vi använt oss av RAMS. Det innebär att jämförelser mellan årets rapport och tidigare rapporter ska göras med viss försiktighet när det gäller antalet statligt förvärvsarbetande per län. För mer information, se SCB (2023). Skillnader mellan RAMS och BAS årsregister. ↑
Läs mer om definitionen i Statskontoret (2016). Statliga myndigheters lokalisering. Ett samlat underlag. ↑
SCB har ersatt den registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) med statistikprodukten Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS). De årliga uppgifterna om antalet sysselsatta i staten och övriga sektorer är högre i BAS jämfört med RAMS. I tidigare upplagor av Statsförvaltningen i korthet har vi använt oss av RAMS. Det innebär att jämförelser mellan årets rapport och tidigare rapporter ska göras med viss försiktighet när det gäller antalet statligt förvärvsarbetande per län. För mer information, se SCB (2023). Skillnader mellan RAMS och BAS årsregister. ↑
Statskontoret (2019). Statsförvaltningen i korthet 2019. ↑
Statens Servicecenter (2021) Statens servicecenter etablerar verksamhet för e‑handel i Kiruna. ↑
Regeringskansliet (2021). Uppdrag till Statens servicecenter att öppna minst 28 nya servicekontor. Pressmeddelande 2021-05-26. ↑
Statens Servicecenter (2024). Årsredovisning för 2023, s. 74. ↑
Ibid. ↑
Uppgifterna från Domstolsverket avser antalet årsarbetskrafter 2023, eftersom vi för 2024 endast har tillgång till aggregerade uppgifter om antalet årsarbetskrafter för samtliga domstolar. ↑
Statskontoret (2014). Myndigheternas ledningsformer – en kartläggning och analys, Statskontoret (2023). Myndigheternas särskilda organ – Vad hur och varför. ↑
24 § myndighetsförordningen (2007:515). ↑
Förordning (2024:60) om ändring i förordningen (2016:1023) med instruktion för Ekonomistyrningsverket, Förordning (2024:105) om ändring i förordningen (2007:757) med instruktion för Statens fastighetsverk. ↑
Läs om myndigheternas personalansvarsnämnder i Statskontoret (2018). Myndigheternas personalansvarsnämnder. ↑
Statskontoret (2023). Myndigheternas särskilda organ – Vad hur och varför. ↑
Vid Tillväxtverket finns sedan tidigare det särskilda beslutsorganet Regelrådet. ↑
Förordning (2023:461) med instruktion för Utbetalningsmyndigheten. ↑
Statskontoret (2014). Myndigheternas ledningsformer – en kartläggning och analys. ↑
Arbetsgivarverkets webbplats, Anställda i staten. I de fall då en anställd har mer än en deltidsanställning vid olika myndigheter räknas personen som anställd vid varje myndighet och förekommer alltså mer än en gång i det totala antalet anställda. ↑
SCB, Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS). ↑
SCB, Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS) och Registerbaserad arbetsmarknadsstatistik (RAMS). ↑
Arbetsgivarverkets webbplats, Staten i siffror: utbildning. ↑
SCB, Arbetskraftsundersökningarna (AKU), 2023. ↑
Arbetsgivarverkets webbplats, Staten i siffror: utbildning. ↑
ibid. ↑
En person med utländsk bakgrund definieras som en person som antingen är utrikes född eller är född i Sverige och där båda föräldrarna är utrikes födda. Förutom de som är födda i något annat land räknas även personer med okänt födelseland som utrikes födda. ↑
SCB, Arbetskraftsundersökningarna (AKU), 2023. ↑
Arbetsgivarverket (2024). Sjukfrånvaro i staten 2023. Dnr 2024/304. ↑
SOM-undersökningen skickas ut till ett urval av den svenska befolkningen. År 2023 ingick 26 250 personer i det totala urvalet. Av dessa var det 12 175 personer som svarade, vilket motsvarar en nettosvarsfrekvens på 49 procent. En nettosvarsfrekvens är svarsfrekvensen efter att det naturliga bortfallet har definierats bort. Det naturliga bortfallet består av personer som inte har möjlighet att svara på enkäten, till exempel på grund av att de är bortresta, har emigrerat eller avlidit. ↑