Till huvudinnehåll

Statsförvaltningen i korthet 2024

Sammanfattning

Statskontoret har i uppdrag att följa och beskriva den offentliga sektorns utveckling. I den årliga rapporten Statsförvaltningen i korthet redovisar vi information om den statliga förvaltningens struktur och organisation. Vi redogör för de förändringar som har skett under året och för trender under längre tid. De uppgifter som vi redovisar bygger på statistik från andra aktörer och på egna kartläggningar.

Två nya myndigheter från och med den första januari 2024

Den första januari 2024 fanns det 367 myndigheter under regeringen. Det var en färre än den första januari 2023. Regeringen inrättade två nya myndigheter den första januari 2024: Utbetalningsmyndigheten och Mediemyndigheten.

Sedan 2015 har antalet myndigheter under regeringen varierat mellan 364 och 374. Men i ett längre tidsperspektiv har antalet myndigheter minskat kraftigt. Sedan 2005 har antalet myndigheter under regeringen minskat med nästan 200.

Flest myndigheter finns inom verksamhetsområdet samhällsskydd och rättsskipning. Många myndigheter finns också inom områdena näringslivsfrågor, allmän offentlig förvaltning och utbildning.

Antalet årsarbetskrafter fortsätter att öka

Antalet årsarbetskrafter i staten har ökat mer under senare år än tidigare, trots att antalet myndigheter inte har ökat. Samtidigt har statens andel av antalet anställda på arbetsmarknaden varit i stort sett oförändrad under många år. I dag finns nästan 257 000 årsarbetskrafter i myndigheterna under regeringen. Det är ungefär 9 000 fler än under förra året. För tio år sedan fanns det ungefär 213 000 årsarbetskrafter i myndigheterna.

Polismyndigheten är den största myndigheten under regeringen, med drygt 35 500 årsarbetskrafter. Men de flesta av myndigheterna är förhållandevis små. Drygt 40 procent av myndigheterna har färre än 50 årsarbetskrafter.

Enrådighet är den vanligaste ledningsformen

Ungefär 35 procent av myndigheterna under regeringen är enrådighetsmyndigheter. I en enrådighetsmyndighet är myndighetschefen direkt ansvarig för myndighetens verksamhet inför regeringen. Samtidigt har antalet styrelsemyndigheter ökat på senare tid. Det är vanligt att stora myndigheter leds av en styrelse.

Antalet särskilda organ i myndigheterna har blivit fler över tid. Vår kartläggning visar att det finns 100 särskilda beslutsorgan och 78 särskilda rådgivande organ i myndigheterna under regeringen. Totalt sett är det 11 myndigheter som har både minst ett särskilt beslutsorgan och ett särskilt rådgivande organ. Många myndigheter har mer än ett särskilt beslutsorgan.

Stora skillnader när det gäller hur allmänheten bedömer myndigheternas kvalitet

Statskontoret undersöker varje år hur allmänheten uppfattar arbetet och kvaliteten vid ett antal myndigheter. Undersökningen visar att allmänheten anser att myndigheterna under regeringen sköter sina uppgifter olika väl. Skatteverket och Försvarsmakten är de myndigheter som allmänheten anser sköter sin uppgift bäst. Försäkringskassan uppnår för första gången sedan 2016 en positiv betygsbalans. Det innebär att det är en större andel av allmänheten som tycker att myndigheten utför sitt arbete mycket eller ganska bra än den andel som tycker att myndigheten utför sitt arbete mycket eller ganska dåligt.

De myndigheter som allmänheten är minst nöjd med när det gäller hur de sköter sin uppgift är Migrationsverket, Arbetsförmedlingen och Svenska kraftnät. Men Arbetsförmedlingen får ändå bättre betyg i år än året innan.

Majoriteten av de som har besökt ett statligt servicekontor instämmer helt i att väntetiden var acceptabel samt att de har fått den hjälp som de behövde. De flesta som har besökt ett statligt servicekontor är också förhållandevis nöjda med var servicekontoret ligger.

Inledning

Statskontoret har i uppdrag att följa och beskriva den offentliga sektorns utveckling. I Statsförvaltningen i korthet redovisar vi information om den statliga förvaltningens struktur och organisation.

Vi redovisar bland annat uppgifter om antalet myndigheter, deras ledningsformer och särskilda organ. Rapporten beskriver även personalen i staten och hur många som arbetar i den statliga förvaltningen. Vi beskriver även hur allmänheten uppfattar vissa av de statliga myndigheterna.

Underlag och genomförande

Uppgifterna i den här rapporten bygger på statistik från andra aktörer och på egna kartläggningar. I rapporten redogör vi för förändringar som har skett under året, och även för trender under längre tid.

Vi använder data från flera olika källor

Rapporten bygger på statistik från Statistiska centralbyrån (SCB), Domstolsverket och Arbetsgivarverket. Vi använder också uppgifter från den årliga undersökning som SOM-institutet vid Göteborgs universitet genomför i samverkan med Statskontoret. Vi har även kartlagt vissa delar av innehållet i myndigheternas instruktioner.

Vi har beräknat antalet statliga myndigheter under regeringen utifrån uppgifter som Statskontoret har sammanställt från olika källor. I vår redovisning ingår både de myndigheter som har fått en specifik förordning med instruktion från regeringen och de myndigheter som styrs av en särskild lag. Vi har bara räknat med de myndigheter som inte har ett tidsbegränsat uppdrag.

Vi har fått uppgifter om myndigheternas årsarbetskrafter från SCB. Dessa uppgifter har vi kompletterat genom att själva genomföra en undersökning under 2024, eftersom det saknas officiella uppgifter om årsarbetskrafter för ungefär 50 myndigheter. Det gäller framför allt de mycket små myndigheterna. De är ofta nämndmyndigheter där de totala arbetsinsatserna är mindre än en heltidstjänst per år. De som arbetar vid de flesta av dessa myndigheter är anställda vid en så kallad värdmyndighet. Till exempel är Skatteverket värdmyndighet för Forskarskattenämnden. Vi har hämtat information om årsarbetskrafter antingen direkt från dessa myndigheter eller från deras värdmyndighet. Uppgifter om domstolarnas årsarbetskrafter har vi fått från Domstolsverket.

Vi har använt tre olika källor för att beskriva arbetskraften i den statliga sektorn. I första hand har vi använt statistik från SCB:s två statistikprodukter Registerbaserad arbetsmarknadsstatistik (RAMS) respektive Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS). Vi har också använt oss av uppgifter om antalet anställda i staten från Arbetsgivarverket.

Statskontoret undersöker varje år hur allmänheten bedömer kvaliteten i den statliga verksamheten. Det gör vi i samverkan med SOM-institutet vid Göteborgs universitet. Vi har baserat kapitel 6 i rapporten på resultaten från 2023 års undersökning.

Rapportens disposition

I kapitel 2 redovisar vi uppgifter om antalet myndigheter under regeringen och utvecklingen under senare år. Vi beskriver också myndigheterna utifrån verksamhetsområde och departement. Därtill redovisar vi vissa uppgifter om var i landet som den statliga förvaltningen finns.

I kapitel 3 redovisar vi uppgifter om myndigheternas storlek mätt i antal årsarbetskrafter.

I kapitel 4 redogör vi för myndigheternas ledningsformer och för särskilda organ inom myndigheterna.

I kapitel 5 redovisar vi uppgifter om de som är anställda i staten.

I kapitel 6 beskriver vi hur allmänheten uppfattar kvaliteten i vissa av de statliga myndigheterna.

Myndigheter under regeringen

I det här kapitlet redovisar vi antalet myndigheter under regeringen och redogör för hur antalet har förändrats över tid. Vi redovisar även uppgifter om hur myndigheterna fördelar sig inom olika verksamhetsområden samt uppgifter om var i landet de finns.

Statskontoret definierar en myndighet som en varaktig verksamhet med en egen instruktion i förordning eller lag. Till myndigheter under regeringen räknar vi enbart permanenta verksamheter. Vår definition omfattar de statliga förvaltningsmyndigheterna, de statliga affärsverken, domstolarna och AP-fonderna.

Vi räknar utlandsmyndigheterna som delar av Regeringskansliet. Vi redovisar inte uppgifter om myndigheter under riksdagen, som Riksdagsförvaltningen och Riksrevisionen.

I vissa delar av redovisningen redogör vi för uppgifter om hela den statliga sektorn, där också myndigheter under riksdagen ingår. Då framgår det i texten att uppgifterna gäller för hela den statliga sektorn.

Det finns 367 myndigheter under regeringen

Den första januari 2024 fanns det 367 myndigheter under regeringen. Det var en färre än första januari 2023.

Under 2023 tillkom två nya myndigheter och fyra myndigheter avvecklades

Regeringen inrättade en ny myndighet under 2023: Myndigheten för totalförsvarsanalys. Det är en enrådighetsmyndighet under Försvarsdepartementet. Myndigheten ska följa upp, analysera och utvärdera verksamheten inom totalförsvaret ur ett systemperspektiv.[1]

I juni 2023 aktiverade Länsstyrelsen i Hallands län en lokal värderingsnämnd, genom att tillsätta ledamöter i nämnden. Nämnden ska handlägga ärenden om ersättning enligt förfogandelagen (1976:262) och ransoneringslagen (1976:268).[2] Det innebär att det tillkom två nya myndigheter under 2023.

Regeringen avvecklade fyra myndigheter under 2023:

  • den lokala säkerhetsanläggningen vid kärntekniska anläggningen Barsebäck
  • den lokala säkerhetsanläggningen vid kärntekniska anläggningen Studsvik
  • Myndigheten för press, radio och tv
  • Statens medieråd.

Två nya myndigheter från och med den första januari 2024

Regeringen inrättade två nya myndigheter den första januari 2024: Utbetalningsmyndigheten och Mediemyndigheten.

Utbetalningsmyndigheten är en styrelsemyndighet under Finansdepartementet. Myndigheten ska förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen.[3]

Mediemyndigheten är en enrådighetsmyndighet under Kulturdepartementet. Myndigheten bildades genom en sammanslagning av Statens medieråd och Myndigheten för press, radio och tv. Myndigheten ska bland annat verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet.[4]

Antalet myndigheter har inte förändrats mycket under de senaste tio åren

Under det senaste årtiondet har antalet myndigheter från år till år oftast inte förändrats mycket (figur 1). Men mellan 2014 och 2015 är ett undantag, då Polismyndigheten bildades genom att slå samman Rikspolisstyrelsen, Statens kriminaltekniska laboratorium och de 21 regionala länspolismyndigheterna. Efter det har antalet myndigheter under regeringen varierat mellan 364 och 374.

I ett längre tidsperspektiv har antalet myndigheter minskat kraftigt. Sedan 2005 har antalet myndigheter under regeringen minskat med nästan 200. I början av 1990-talet fanns det strax över 1 300 myndigheter under regeringen.[5]

Figur 1. Antal myndigheter under regeringen.

Figur 1 visar antal myndigheter under regeringen för år 2005, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023 och 2024. Antalet myndigheter under regeringen 2005 var 566. Antalet myndigheter under regeringen 2024 var 367.

Kommentar: Gäller 1 januari varje år. I Statskontorets utredningsuppdrag Uppdrag att göra en översyn av nämndmyndigheter framkom det under våren 2024 att det sedan många år finns 24 övervakningsnämnder som inte har funnits med i Statskontorets förteckning över antalet myndigheter under regeringen. I figur 1 har vi därför uppdaterat antalet myndigheter under regeringen för åren 2014–2023 samt för 2005. Det innebär att uppgifterna om antalet myndigheter under regeringen för de åren är 24 fler i denna rapport jämfört med uppgifterna i tidigare års upplagor.

Källa: SCB och Statskontoret.

Myndigheterna har blivit färre men större

Myndigheterna under regeringen har blivit färre, men större sett till antal anställda i genomsnitt. Den främsta anledningen till att antalet myndigheter har minskat i ett längre perspektiv är att regeringen under en period ombildade regionala och lokala myndigheter till centrala myndigheter. De ombildades då från att vara så kallade myndighetskoncerner till att bli enmyndigheter. Regeringen har också slagit ihop mindre myndigheter till större myndigheter, eller införlivat mindre myndigheter i större myndigheter. Flera av de största myndigheterna i statsförvaltningen har tidigare varit myndighetskoncerner med en regional organisation. Det gäller till exempel Försvarsmakten, Polismyndigheten, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.

Myndigheterna kan delas in i tio verksamhetsområden

Myndigheternas verksamheter och funktioner är i många fall mycket olika varandra. Men det går att dela in dem i några generella grupper utifrån deras verksamhetsområde. Vi använder de verksamhetsområden som framgår av OECD:s officiella indelning av offentlig verksamhet, Classification of the Functions of Government (Cofog).[6] OECD delar in offentlig verksamhet i följande tio områden:

  • Allmän offentlig förvaltning
  • Bostadsförsörjning och samhällsutveckling
  • Fritid, kultur och religion
  • Försvar
  • Hälso- och sjukvård
  • Miljöskydd
  • Näringslivsfrågor
  • Samhällsskydd och rättsskipning
  • Socialt skydd
  • Utbildning

Flest myndigheter finns inom området Samhällsskydd och rättsskipning

Sveriges myndigheter är koncentrerade till ett fåtal verksamhetsområden (figur 2). Flest myndigheter finns inom verksamhetsområdet Samhällsskydd och rättsskipning. Det beror framför allt på att landets domstolar ingår i det verksamhetsområdet. Förhållandevis många myndigheter finns också inom områdena Allmän offentlig förvaltning, Näringslivsfrågor och Utbildning. Det finns betydligt färre myndigheter inom områdena Bostadsförsörjning och samhällsutveckling, Miljöskydd samt Hälso- och sjukvård.

Figur 2. Antal myndigheter under regeringen efter verksamhetsområde, 2024.

Figur 2 visar antal myndigheter under regeringen uppdelade efter verksamhetsområde år 2024. Verksamhetsområdena är allmän offentlig förvaltning; försvar; samhällsskydd och rättsskipning; näringslivsfrågor; miljöskydd; bostadsförsörjning och samhällsutveckling; hälso- och sjukvård; fritidsverksamhet; kultur och religion; utbildning; socialt skydd.

Kommentar: I Statskontorets utredningsuppdrag Uppdrag att göra en översyn av nämndmyndigheter framkom det under våren 2024 att det sedan många år finns 24 övervakningsnämnder som inte har funnits med i Statskontorets förteckning över antalet myndigheter under regeringen. Samtliga 24 övervakningsnämnder finns inom verksamhetsområdet Samhällsskydd och rättsskipning. Det innebär att jämförelser med uppgifter i tidigare års upplagor av denna rapport bör göras med viss försiktighet.

Källa: ESV och Statskontorets egna beräkningar.

Ytterligare ett exempel på hur myndigheterna skiljer sig åt är att drygt 160 myndigheter enligt sin instruktion har rätt att utfärda föreskrifter. Det gäller med andra ord knappt hälften av myndigheterna. Sådana myndigheter finns inom samtliga verksamhetsområden.

Flest myndigheter finns under Justitiedepartementet

Drygt en tredjedel av myndigheterna finns under Justitiedepartementet. Det beror framför allt på att domstolarna ligger där. Om vi räknar bort domstolarna så finns det flest myndigheter under Finansdepartementet och Utbildningsdepartementet. Under Finansdepartementet ligger bland annat de 21 länsstyrelserna och de 6 AP-fonderna. Under Utbildningsdepartementet ligger bland annat 30 högskolor och universitet, det vill säga alla universitet och högskolor i Sverige utom Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU). SLU ligger under Landsbygds- och infrastrukturdepartementet.

Tabell 1. Antal myndigheter per departement, 2024.

Departement

Antal

Andel

Arbetsmarknadsdepartementet

15

4 %

Finansdepartementet

60

16 %

Försvarsdepartementet

15

4 %

Justitiedepartementet

126

34 %

Klimat- och näringslivsdepartementet

25

7 %

Kulturdepartementet

23

6 %

Landsbygds- och infrastrukturdepartementet

17

5 %

Socialdepartementet

22

6 %

Statsrådsberedningen

3

1 %

Utbildningsdepartementet

52

14 %

Utrikesdepartementet

9

2 %

Samtliga

367

-

Kommentar: I Statskontorets utredningsuppdrag Uppdrag att göra en översyn av nämndmyndigheter framkom det under våren 2024 att det sedan många år finns 24 övervakningsnämnder som inte har funnits med i Statskontorets förteckning över antalet myndigheter under regeringen. Samtliga 24 övervakningsnämnder finns under Justitiedepartementet. Det innebär att jämförelser med uppgifter i tidigare års upplagor av denna rapport bör göras med viss försiktighet. Det förekommer viss avrundningsdifferens i kolumnen som anger andel. Därför summerar kolumnen inte till 100 procent.

Flest statligt anställda finns i Stockholms län

Det finns flest statligt förvärvsarbetande i Stockholms län. Även i Västra Götalands, Skåne och Uppsala län är antalet statligt förvärvsarbetande förhållandevis högt. Lägst antal statligt förvärvsarbetande finns i Gotlands, Kronobergs och Kalmar län (figur 3).

Figur 3. Antal statligt förvärvsarbetande per län, 2022.

Figur 3 visar antal statligt förvärvsarbetande per län 2022. Länen presenteras i ordning från störst till minst antal statligt förvärvsarbetande: Stockholms län; Västra Götalands län; Skåne län; Uppsala län; Östergötlands län; Örebro län; Västerbottens län; Norrbottens län; Västernorrlands län; Jönköpings län; Gävleborgs län; Blekinge län; Värmlands län; Hallands län; Dalarnas län; Södermanlands län; Jämtlands län; Västmanlands län; Kalmar län; Kronobergs län; Gotlands län.

Källa: SCB, Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS), 2022.[7]

Ett annat sätt att undersöka den statliga närvaron är att beräkna en så kallad lokaliseringskvot. Kvoten relaterar andelen statligt anställda per län till den andel av befolkningen som bor i länet. Ju större kvoten är desto större är antalet statligt anställda i förhållande till befolkningen i länet. Om ett län har en lokaliseringskvot på 1,0 innebär det att antalet statligt förvärvsarbetande ligger i nivå med befolkningen. Om kvoten är mindre än 1,0 innebär det att andelen statligt förvärvsarbetande är låg i förhållande till befolkningen.[8]

Uppsala, Gotlands och Norrbottens län har högst lokaliseringskvot 2022 (figur 4). Lägst kvot har Kronobergs, Kalmar och Hallands län.

Figur 4. Antal anställda i statlig förvaltning i förhållande till befolkningen 2022.

Figur 4 visar en karta över lokaliseringskvoten för de olika länen år 2022, det vill säga antal anställda i statlig förvaltning i förhållande till befolkningsstorleken i länet. Kartan är färglagd efter fyra intervaller av lokaliseringskvoter: 0,60–0,69; 0,72–0,82; 0,85–1,25; 1,26–1,91.

Kommentar: Intervallet är konstruerat så att alla kategorier så långt som möjligt innehåller samma antal län.

Källa: SCB:s befolkningsstatistik per län 2022 och SCB, Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS) (Sysselsatta efter bostadens belägenhet. Årligt register efter region, arbetsställets sektorstillhörighet, kön, ålder och år). Figuren gäller sysselsatta i staten i åldrarna 15–74 år.[9]

Få omlokaliseringar under de senaste åren

Regeringen har tidigare omlokaliserat myndigheter för att öka statens regionala närvaro. Mellan 2016 och 2019 fattade regeringen beslut om att omlokalisera hela eller delar av 19 myndigheter.[10] Därefter har endast ett fåtal myndigheter omlokaliserat delar av sin verksamhet. Ett exempel är att Statens servicecenter under 2021 fick i uppdrag att lokalisera delar av sin verksamhet till Kiruna.[11]

Flera nya servicekontor under 2022 och 2023

Regeringen har sedan tidigare gett Statens servicecenter i uppdrag att öppna minst 28 nya servicekontor under 2022 och 2023. Kontoren ska främst ligga i gles- och landsbygden samt i socialt utsatta områden.[12] Men regeringen ändrade detta uppdrag under 2022 till att antalet kontor som ska öppna i stället ska vara minst 27.[13]

Under 2023 öppnade Statens servicecenter nio nya servicekontor, bland annat i Eskilstuna (Skiftinge), Stockholm (Rinkeby) och Norrköping (Hageby). I slutet av 2023 bedrev myndigheten verksamhet vid nästan 140 servicekontor.[14]

Myndigheternas storlek

I det här kapitlet redovisar vi myndigheternas storlek i antal årsarbetskrafter. Vi redogör för hur många årsarbetskrafter som finns i myndigheterna under regeringen och för vissa skillnader jämfört med tidigare år.

Vi använder måttet antal årsarbetskrafter för att jämföra myndigheternas storlek. Antalet årsarbetskrafter motsvarar antalet anställda omräknat till heltidstjänster.

Myndigheterna varierar stort i antal årsarbetskrafter

De största myndigheterna under regeringen har tiotusentals årsarbetskrafter och de minsta har mindre än en hel årsarbetskraft. Totalt finns det nästan 257 000 årsarbetskrafter i myndigheterna under regeringen.

Figur 5. Antal myndigheter under regeringen indelade efter antal årsarbetskrafter, 2024.

Figur 5 visar antal statliga myndigheter indelade efter antal årsarbetskrafter 2024 i grupperingarna 0–49; 50–99; 100–199; 200–499; 500–999; 1000–1999; 2000–2999; 3000–3999; 4000–4999; över 5000. Antalet myndigheter i grupperna varierar mellan 3 och 159.

Kommentar: I Statskontorets utredningsuppdrag Uppdrag att göra en översyn av nämndmyndigheter framkom det under våren 2024 att det sedan många år finns 24 övervakningsnämnder som inte har funnits med i Statskontorets förteckning över antalet myndigheter under regeringen. Samtliga dessa myndigheter ingår i kategorin 0–49 årsarbetskrafter. Det innebär att jämförelser med uppgifter i tidigare års upplagor av denna rapport bör göras med viss försiktighet. Vi saknar uppgifter om myndigheterna Försvarets radioanstalt (FRA) och Säkerhetspolisen (Säpo), och således ingår inte de två myndigheterna i figuren ovan.

Källa: SCB, Domstolsverket[15], myndigheternas årsredovisningar, mejluppgifter från myndigheter samt Statskontorets egna beräkningar.

Många myndigheter är små

Många myndigheter är förhållandevis små. Drygt 40 procent av myndigheterna har färre än 50 årsarbetskrafter. Fler än var fjärde myndighet har färre än 30 årsarbetskrafter. Bland de minsta myndigheterna finns ett antal nämndmyndigheter, till exempel Högskolans avskiljandenämnd och Fideikommissnämnden. De har färre än en halv årsarbetskraft var.

Polisen och Försvarsmakten är störst

Fem myndigheter har fler än 10 000 årsarbetskrafter. Den största är Polismyndigheten som har drygt 35 500 årsarbetskrafter. Näst störst är Försvarsmakten, som följs av Kriminalvården och Försäkringskassan. Försvarsmakten har drygt 24 500 årsarbetskrafter, Kriminalvården nästan 15 500 och Försäkringskassan drygt 11 500.

Universiteten och högskolorna

Bland universiteten och högskolorna är Lunds universitet störst, följt av Uppsala universitet och Göteborgs universitet (tabell 2). Vid Lunds universitet finns 7 500 årsarbetskrafter, vid Uppsala universitet knappt 6 700 och vid Göteborgs universitet drygt 5 800. Övriga universitet och högskolor har mellan 55 och 5 000 årsarbetskrafter. Minst är Kungliga konsthögskolan. Totalt finns det drygt 61 000 årsarbetskrafter vid landets universitet och högskolor.

Tabell 2. Antal årsarbetskrafter vid universiteten och högskolorna.

Universitet/högskola

Antal årsarbetskrafter 2024

Lunds universitet

7 500

Uppsala universitet

6 674

Göteborgs universitet

5 810

Karolinska institutet

5 006

Stockholms universitet

4 814

Kungl. Tekniska högskolan

4 098

Umeå universitet

3 993

Linköpings universitet

3 701

Sveriges lantbruksuniversitet

3 230

Linnéuniversitetet

1 814

Malmö universitet

1 658

Luleå tekniska universitet

1 555

Örebro universitet

1 254

Karlstads universitet

1 214

Mälardalens universitet

1 062

Mittuniversitetet

950

Södertörns högskola

828

Högskolan i Borås

753

Högskolan Dalarna

682

Högskolan i Gävle

662

Högskolan Väst

617

Högskolan i Halmstad

602

Högskolan Kristianstad

530

Blekinge tekniska högskola

456

Försvarshögskolan

452

Högskolan i Skövde

442

Stockholms konstnärliga högskola

195

Gymnastik- och idrottshögskolan

160

Konstfack

159

Kungliga Musikhögskolan i Stockholm

140

Kungliga Konsthögskolan

55

Totalt

61 067

Källa: SCB

Årsarbetskrafterna i myndigheterna har ökat

Under 2023 ökade antalet årsarbetskrafter i myndigheterna under regeringen med ungefär 9 000. Det är den största ökningen av antalet årsarbetskrafter sedan 2020. Årsarbetskrafterna har ökat varje år under de senaste tio åren.

Figur 6. Antal årsarbetskrafter i myndigheter under regeringen, tusental.

Figur 6 visar antal årsarbetskrafter i myndigheter under regeringen i tusental, för åren 2000, 2005, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023 och 2024. År 2000 var antalet årsarbetskrafter ungefär 203000, år 2024 var antalet ungefär 257000.

Kommentar: Uppgifterna är från februari varje år med vissa undantag. För AP-fonderna använder vi uppgifter från årsredovisningarna. I Statskontorets utredningsuppdrag Uppdrag att göra en översyn av nämndmyndigheter framkom det under våren 2024 att det sedan många år finns 24 övervakningsnämnder som inte har funnits med i Statskontorets förteckning över antalet myndigheter under regeringen. Kriminalvården får utföra administrativa uppgifter åt de 24 övervakningsnämnderna. Det arbete som utförts i dessa nämnder har därför i allt väsentligt räknats in i årsarbetskrafterna för Kriminalvården. Det innebär att uppdateringen under 2024 inte påverkar det totala antalet årsarbetskrafter i myndigheterna under regeringen jämfört med tidigare års rapporter.

Källa: SCB, Domstolsverket, myndigheternas årsredovisningar, mejluppgifter från myndigheter samt Statskontorets egna beräkningar.

Antalet årsarbetskrafter i myndigheterna under regeringen har ökat mer under senare år än tidigare. Från 2015 till 2024 ökade antalet årsarbetskrafter med 42 000. Under perioden 2005–2014 ökade antalet årsarbetskrafter med 5 000. Från 2021 till 2024 har antalet årsarbetskrafter ökat med 19 000.

Vissa myndigheter har ökat i storlek, medan andra har minskat

Vissa myndigheter har ökat förhållandevis mycket i storlek under året. I absoluta tal har Polismyndigheten och Kriminalvården ökat mest, med ungefär 2 700 respektive 1 900 årsarbetskrafter. Även förra året tillhörde dessa två de myndigheter som ökade mest. Även Försvarsmakten och Trafikverket hör till de myndigheter som har ökat antalet årsarbetskrafter mest i absoluta tal, med ungefär 1 500 respektive 700 årsarbetskrafter.

Flera myndigheter har minskat antalet årsarbetskrafter, men minskningarna är ofta relativt små. Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen är de myndigheter som i absoluta tal har minskat mest under året, med ungefär 900 respektive 700 årsarbetskrafter. Dessa båda myndigheter är de enda som minskat antalet årsarbetskrafter med fler än 100.

Myndigheternas ledningsformer och särskilda organ

I det här kapitlet beskriver vi myndigheternas organisering, det vill säga vilka ledningsformer och särskilda organ som de har. Vi redovisar uppgifter för i år och vissa förändringar som har skett dels sedan Statskontorets kartläggning och analys av myndigheternas ledningsformer och särskilda organ 2014, dels sedan vår studie om särskilda organ 2023.[16]

Det finns i huvudsak tre ledningsformer i myndigheter

Regeringen anger en myndighets ledningsform i myndighetens instruktion. Myndighetsförordningen (2007:515) beskriver tre olika ledningsformer.

I en enrådighetsmyndighet är myndighetschefen direkt ansvarig för myndighetens verksamhet inför regeringen.

I en styrelsemyndighet är det en styrelse som är myndighetens ledning och som har det fulla ansvaret för myndighetens verksamhet inför regeringen. Myndighetschefen svarar då för den löpande verksamheten enligt styrelsens direktiv och riktlinjer.

I en nämndmyndighet är det nämndens ledamöter som kollektivt är myndighetens ledning. Till skillnad från de andra två ledningsformerna har nämndmyndigheterna inte någon myndighetschef. Vissa av dem har i stället en kanslichef som sköter de administrativa uppgifterna.

Det finns myndigheter som har ledningsformer som fungerar annorlunda och som därmed faller utanför ramen även för dessa tre former. Det gäller högskolor och universitet, AP-fonderna och några andra myndigheter. Både högskolor och universitet samt AP-fonderna leds visserligen av styrelser, men dessa styrelser är av ett annat slag än de som myndighetsförordningen beskriver.

Enrådighetsmyndighet är den vanligaste ledningsformen

Enrådighet är den vanligaste ledningsformen bland myndigheterna under regeringen. Det finns sammanlagt 130 enrådighetsmyndigheter. Det motsvarar 35 procent av myndigheterna i Sverige. Antalet enrådighetsmyndigheter år 2024 är nästan samma som år 2014 (tabell 3). Detta gäller trots att regeringen sedan 2014 har ombildat flera enrådighetsmyndigheter till styrelsemyndigheter. Det beror på att regeringen ofta har valt enrådighet som ledningsform för nya myndigheter. Till exempel valde regeringen enrådighet som ledningsform när den inrättade Myndigheten för psykologiskt försvar och Mediemyndigheten.

Drygt 70 procent (92) av de 130 enrådighetsmyndigheterna har ett insynsråd. Det är regeringen som bestämmer om det ska finnas ett insynsråd vid myndigheten eller inte. Insynsråden ska ha insyn i myndigheten och ge råd till myndighetschefen.

Tabell 3. Myndigheternas ledningsform (antal).

-

2014

2024

Myndigheter under regeringen

395

367

Enrådighetsmyndigheter

131

130

Styrelsemyndigheter

32

41

Nämndmyndigheter

80

70

Universitet och högskolor

31

31

AP-fonder

6

6

Övriga*

6

6

Styrelse med begränsat ansvar, SBA**

24

1

Domstolar

85

82

Kommentar: Uppgifterna gäller den 1 januari 2024. I Statskontorets utredningsuppdrag Uppdrag att göra en översyn av nämndmyndigheter framkom det under våren 2024 att det sedan många år finns 24 övervakningsnämnder som tidigare inte har ingått i Statskontorets förteckning över antalet myndigheter under regeringen. Det innebär att det i tabellen ovan finns 24 fler nämndmyndigheter och 24 fler myndigheter totalt 2014, jämfört med vad vi har redovisat i tidigare års upplagor.

Källa: Myndigheternas instruktioner.

*Hit räknas Arbetsgivarverket, Lagrådet, Regeringskansliet, Styrelsen för samefonden, Svenska FAO-kommittén och Svenska ILO-kommittén.

**Hit räknades tidigare de regionala länspolismyndigheterna i vår kartläggning 2014. Dessa upphörde från 1 januari 2015. Nu finns endast Sametinget kvar i kategorin.

Antalet styrelsemyndigheter har ökat sedan 2014

Styrelsemyndigheterna har blivit fler sedan 2014. Under perioden har flera enrådighetsmyndigheter ombildats till styrelsemyndigheter. Några exempel är Socialstyrelsen, Skatteverket och Statens jordbruksverk. Det är vanligt att stora myndigheter leds av en styrelse.

Könsfördelningen i styrelserna är ganska jämn. En något mindre andel av ledamöterna är kvinnor (tabell 4). Av myndighetscheferna för styrelsemyndigheter är 54 procent kvinnor. Samtliga styrelser har representation av både kvinnor och män.

Tabell 4. Könsfördelning i styrelserna, andel kvinnor i respektive grupp.

-

Andel kvinnor (procent)

Antal ledamöter

Myndighetschefer

54

41

Ordförande

51

41

Övriga ledamöter

48

247

Samtliga

49

329

Kommentar: De två styrelsemyndigheterna Kärnavfallsfonden och Sveriges författarfond saknar myndighetschef. Vi räknar därför styrelseordförandena i dessa myndigheter som myndighetschefer i denna tabell.

Källa: Uppgifterna är hämtade från myndigheternas årsredovisningar eller verksamhetsberättelser och avser den 31 december 2023. För Utbetalningsmyndigheten och Fortifikationsverket har vi hämtat uppgifterna från myndigheternas hemsidor.

Antalet nämndmyndigheter har minskat sedan 2014

Nämndmyndigheterna har blivit färre sedan 2014. Det beror delvis på att vissa nämndmyndigheter har upphört, men också på att vissa har införlivats i andra myndigheter. Ett exempel är nämndmyndigheten E-legitimationsnämnden som 2018 uppgick i den nybildade Myndigheten för digital förvaltning (Digg). Ett annat exempel är de sex regionala etikprövningsnämnderna som 2019 uppgick i den nybildade Etikprövningsmyndigheten.

Det finns 19 myndigheter som har en överdirektör

19 myndigheter ska enligt sin instruktion ha en överdirektör (tabell 5). Det är regeringen som utser en myndighets överdirektör. Överdirektören är myndighetschefens ställföreträdare.[17] Jämfört med förra året har två myndigheter till fått en överdirektör: Ekonomistyrningsverket och Statens fastighetsverk.[18]

Drygt en tredjedel av de myndigheter som har en överdirektör har mellan 1000 och 2000 årsarbetskrafter (tabell 5). Bland de myndigheter som har en överdirektör är Kriminalvården störst, med nästan 15 500 årsarbetskrafter. Ekonomistyrningsverket är minst bland dessa myndigheter, med knappt 150 årsarbetskrafter.

Tabell 5. Antal årsarbetskrafter i de myndigheter som har en överdirektör, 2024.

Myndighet

Antal årsarbetskrafter 2024

Kriminalvården

15 328

Försäkringskassan

11 625

Trafikverket

10 268

Arbetsförmedlingen

9 763

Skatteverket

9 302

Migrationsverket

5 081

Försvarets materielverk

2 587

Tullverket

2 417

Transportstyrelsen

2 180

Statens jordbruksverk

1 637

Totalförsvarets forskningsinstitut

1 203

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

1 190

Luftfartsverket

1 135

Kustbevakningen

896

Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete

625

Statens fastighetsverk

541

Tillväxtverket

494

Ekonomistyrningsverket

148

Försvarets radioanstalt

-

Kommentar: Vi saknar uppgifter om antal årsarbetskrafter för myndigheten Försvarets radioanstalt (FRA).

Källa: Myndigheternas instruktioner, SCB.

Det finns ytterligare ett antal myndigheter som enligt sin instruktion ska ha någonting som liknar en överdirektör. Till exempel ska Riksantikvarieämbetet ha en överantikvarie. Ett annat exempel är att länsstyrelserna i Stockholms, Västra Götalands och Skåne län ska ha en länsöverdirektör och att övriga länsstyrelser ska ha ett länsråd.

Inom vissa myndigheter finns det särskilda organ

Inom en del myndigheter finns så kallade särskilda organ. Vissa av dessa organ kan fatta egna beslut, medan andra är rådgivande. Regeringen beslutar i många fall om vissa eller samtliga ledamöter i dessa organ. I de flesta fall är det myndighetschefen som är ordförande. Vår kartläggning omfattar de särskilda organ som regleras i myndigheternas instruktioner. Vi har identifierat enstaka exempel på särskilda organ som regleras i andra förordningar, men dessa ingår inte i vår kartläggning. Det finns också personalansvarsnämnder.[19] Dessa omfattas inte heller av vår kartläggning.

Särskilda beslutsorgan kan till exempel ha till uppgift att fördela vissa bidrag, besluta i rättsliga eller medicinska frågor eller om föreskrifter och allmänna råd. De kallas ofta råd, nämnder eller delegationer. Det finns också fristående myndigheter som kallas råd, nämnder eller delegationer. Den huvudsakliga skillnaden mellan dem är att de råd, nämnder eller delegationer som är fristående myndigheter regleras av en egen instruktion.

Särskilda rådgivande organ har ofta någon typ av expertkunskap. Till exempel är vissa av de rådgivande organen vetenskapliga råd och vissa bidrar med råd eller tolkningar som gäller författningsfrågor. Ibland är syftet också att samverka med andra myndigheter eller intressenter. De särskilda rådgivande organen fattar inte egna beslut.

Under 2023 genomförde Statskontoret en studie om de särskilda organen. Vår kartläggning visar exempelvis att det inte finns några bestämmelser om särskilda organ i myndighetsförordningen. Omfattningen av verksamheten i organen skiljer sig också mycket åt. Det finns organ vars verksamhet begränsas till ett årligt möte med förberedelser. Andra organ fungerar i praktiken som små myndigheter, med heltidsanställd personal.[20]

Det finns nästan 180 särskilda organ i myndigheterna

Vår kartläggning visar att det finns 178 särskilda organ i myndigheterna. Av dessa är 100 särskilda beslutsorgan och 78 särskilda rådgivande organ.

Det är 54 myndigheter som har minst ett särskilt beslutsorgan. Det är lika många myndigheter som förra året. Det totala antalet särskilda beslutsorgan är trots det ett fler än förra året. Det beror på att regeringen har inrättat det särskilda beslutsorganet Förenklingsrådet vid Tillväxtverket (SFS 2024:201).[21] Flest särskilda beslutsorgan har Vetenskapsrådet (7) och Statens jordbruksverk (6).

Det är 49 myndigheter som har minst ett särskilt rådgivande organ. Det är en myndighet fler än förra året. Det beror på att regeringen har beslutat att den nybildade myndigheten Utbetalningsmyndigheten ska ha ett särskilt rådgivande organ i form av ett integritetsskyddsråd.[22] Det totala antalet särskilda rådgivande organ är två fler än förra året. Det beror på att regeringen har inrättat ytterligare ett särskilt rådgivande organ vid Myndigheten för delaktighet (SFS 2024:78).

11 myndigheter har både minst ett särskilt beslutsorgan och ett särskilt rådgivande organ. Många myndigheter har mer än ett särskilt beslutsorgan (tabell 6).

Under arbetet med den tidigare nämnda studien om särskilda organ 2023 uppdaterade vi bedömningen av ett fåtal gränsfall. Det gör att årets siffror över antalet särskilda rådgivande organ och särskilda beslutsorgan inte är helt jämförbar med uppgifterna i tidigare års kartläggningar. I årets rapport räknar vi exempelvis de två särskilda organen Fjärrvärmenämnden samt Försvarets traditionsnämnd vid Statens energimyndighet respektive Statens försvarshistoriska muséer som rådgivande organ. I tidigare års redovisningar har vi klassificerat dessa som beslutsfattande organ.

Ett annat exempel är att vi i årets rapport bedömer att Naturvårdsverket endast har ett rådgivande organ. I tidigare års redovisningar har vi bedömt att myndigheten haft två rådgivande organ.

Tabell 6. Särskilda organ i myndigheterna 2024 (antal).

-

2024

Antal myndigheter med ett eller flera särskilda beslutsorgan

54

Totalt antal särskilda beslutsorgan i dessa myndigheter

100

Antal myndigheter med ett eller flera rådgivande organ

49

Totalt antal rådgivande organ i dessa myndigheter

78

Källa: Statskontorets kartläggning av myndigheternas instruktioner.

Antalet särskilda organ i myndigheterna har blivit fler över tid

Antalet särskilda beslutsorgan och särskilda rådgivande organ har ökat över tid. Under 2013 fanns det 97 särskilda beslutsorgan fördelade på 51 myndigheter och 59 särskilda rådgivande organ fördelade på 46 myndigheter.[23] Totalt finns det 22 fler särskilda organ i dag än under 2013 och tre fler än under 2023.

De som arbetar i myndigheterna

I det här kapitlet redovisar vi vissa uppgifter om medarbetarna i den statliga sektorn. Det handlar exempelvis om kön, ålder och utbildnings-bakgrund. Vi redovisar också uppgifter om andelen tillsvidareanställda och andelen tidsbegränsat anställda, samt om sjukfrånvaron i staten.

Vi använder oss av begreppet anställda när vi talar om antalet personer som arbetar i staten, på heltid eller deltid. Detta begrepp skiljer sig från begreppet årsarbetskrafter som är ett mått på antalet anställda omräknat till heltidstjänster. Vi använder uppgifter om antalet anställda för att kunna säga något om de anställda i statsförvaltningen som grupp, exempelvis när vi delar in gruppen efter arbetsområde, kön eller ålder.

Vi har hämtat statistiken över de anställda i statsförvaltningen från olika källor. Det innebär att uppgifterna inte är helt jämförbara, eftersom definitioner och tidpunkten för när källorna har uppdaterats kan skilja sig åt. I vissa delar av kapitlet ingår hela den statliga sektorn i begreppet anställda. Det betyder att även myndigheter under riksdagen, Regeringskansliet och riksdagens anställda är inkluderade. I andra delar redovisar vi endast uppgifter om de anställda i myndigheter under regeringen. Vi redogör i varje del vilken grupp som uppgifterna gäller för.

Antalet anställda i den statliga sektorn har ökat

Antalet anställda i staten som helhet har ökat under perioden 2012–2022 (figur 7). Antalet anställda har ökat trots att antalet statliga myndigheter har minskat under samma period.

Figur 7. Antal anställda i staten 2012–2022.

Figur 7 visar antal anställda i statlig sektor från år 2012 till år 2022. Antalet har ökat under tidsperioden.

Kommentar: SCB har ersatt den registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) med statistikprodukten Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS). I RAMS finns statistik fram till och med 2021. Statistiken som bygger på BAS finns framställd med 2020 och 2022 som första respektive senaste referensår. De årliga uppgifterna om antalet sysselsatta i staten och övriga sektorer är högre i BAS jämfört med RAMS. För mer information, se SCB (2023). Skillnader mellan RAMS och BAS årsregister.

Källa: SCB, Registerbaserad arbetsmarknadsstatistik (RAMS) och Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS).

Den statliga sektorn är sedan länge en liten del av den totala arbetsmarknaden

Staten står sedan länge för en liten andel av den totala arbetsmarknaden. År 2022 arbetade ungefär fem procent av de anställda på hela arbetsmarknaden i staten (figur 8).

Figur 8. Andel anställda i staten och övriga sektorer 2022 (procent).

Figur 8 visar andel anställda i staten och övriga sektorer 2022. Grupperna i ordning från störst till minst andel är: Privat sektor; Kommuner; Regioner; Staten; Övrigt.

Kommentar: SCB har ersatt den registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) med statistikprodukten Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS). I RAMS finns statistik fram till och med 2021. Statistiken som bygger på BAS finns framställd med 2020 och 2022 som första respektive senaste referensår. De årliga uppgifterna om antalet sysselsatta i staten och övriga sektorer är högre i BAS jämfört med RAMS. För mer information, se SCB (2023). Skillnader mellan RAMS och BAS årsregister.

Källa: SCB, Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS), 2022.

Främst fyra områden sysselsätter de anställda i myndigheterna under regeringen

Det totala antalet anställda i myndigheter under regeringen var drygt 285 000 år 2023.[24] De fyra områden där flest anställda vid myndigheterna under regeringen arbetar är:

  • forskning och utbildning
  • administration och ekonomi
  • utredning
  • rättsligt arbete.

Indelningen utgår från Arbetsgivarverkets indelningsgrund BESTA. BESTA används för att gruppera och redovisa arbetsuppgifter för anställda inom det statliga avtalsområdet.

Figur 9. Anställda i myndigheter under regeringen per arbetsområde 2023 (procent).

Figur 9 visar hur anställda i myndigheter under regeringen fördelas per arbetsområde 2023. Arbetsområdena i ordning från störst till minst andel anställda är FOU, utbildning och forskning m.m.; Administrativt, ekonomiskt m.m. arbete; Rättsligt arbete; Utredning m.m.; Medicinskt, socialt m.m. arbete; Tekniskt och naturvetenskapligt arbete m.m.; Militärt arbete; Ingen uppgift; Förvaltning, skötsel m.m.; Kulturarbete; Trafik- och transportarbete; Kund- och medborgarservice.

Kommentar: Uppgifterna gäller anställda i myndigheter under regeringen. Både anställda med månadslön och med timlön ingår. I de fall då en anställd har mer än en deltidsanställning vid olika myndigheter räknas personen som anställd vid varje myndighet och förekommer alltså mer än en gång i det totala antalet anställda. Det totala antalet anställda som andelarna avser är 285 498.

Källa: Arbetsgivarverket. Statskontoret har bearbetat materialet.

Könsfördelningen i staten är ganska jämn

Det är något fler kvinnor än män som arbetar i den statliga sektorn (figur 10). Under 2022 utgjorde kvinnor 54 procent av de som arbetar i staten, medan män utgjorde 46 procent. I den offentliga sektorn i övrigt är könsfördelningen mer ojämn. I kommuner utgjorde kvinnor 76 procent och män 24 procent under 2022. I regioner utgjorde kvinnor 78 procent och män 22 procent.[25] Könsfördelningen i kommunal och regional sektor är samma som 2021. Men andelen kvinnor i staten har ökat med en procentenhet mellan 2021 och 2022.

Figur 10. Kvinnor och män i staten 2005–2022 (procent).

Figur 10 visar andelen kvinnor respektive män i staten för åren 2005, 2010, 2015, 2021 och 2022. Andelen män var 52 procent år 2005 respektive 46 procent år 2022.

Kommentar: När det gäller uppgifter om könsfördelning för 2021 och 2022 i figur 10 använder vi oss av SCB:s Befolkningens arbetsmarknadsstatistik (BAS). För övriga år i figur 10 använder vi oss av SCB:s registerbaserade arbetsmarknadsstatistik (RAMS). Könsfördelningen i staten år 2021 var 53 procent kvinnor och 47 procent män för både RAMS och BAS.

Källa: SCB, Registerbaserad arbetsmarknadsstatistik (RAMS) och Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS).

Andelen kvinnor i staten har ökat i ett längre perspektiv

I ett längre perspektiv har andelen kvinnor som arbetar i staten ökat. I slutet av nittiotalet var ungefär 60 procent av de som arbetade i staten män. Sedan 2010 har andelen kvinnor varit större än andelen män som arbetar i staten. Under perioden 2010–2022 har antalet kvinnor som arbetar i staten ökat med 30 procent. Antalet män har under samma period ökat med 17 procent.

Ojämn könsfördelning inom vissa arbetsområden

Könsfördelningen bland de anställda i myndigheter under regeringen skiljer sig åt inom olika verksamhetsområden. Den största skillnaden finns inom området militärt arbete. Där är 85 procent av de anställda män. Kvinnor är i klar majoritet inom områdena kund- och medborgarservice samt utredning. Könsfördelningen är jämnast inom områdena rättsligt arbete, samt forskning och utbildning.

Figur 11. Andel anställda kvinnor och män inom olika verksamhetsområden, 2023 (procent).

Figur 11 visar andelen kvinnor respektive män i statens olika arbetsområden år 2023. Arbetsområdena i ordning från störst till minst andel kvinnor är Kund och medborgarservice; Utredning m.m.; Medicinskt, socialt m.m. arbete; Kulturarbete; Administrativt, ekonomiskt m.m. arbete; FOU, utbildning och forskning m.m.; Rättsligt arbete; Förvaltning, skötsel m.m.; Tekniskt och naturvetenskapligt arbete m.m.; Trafik- och transportarbete; Militärt arbete.

Kommentar: Uppgifterna gäller anställda i myndigheter under regeringen. Både anställda med månadslön och med timlön ingår.

Källa: Arbetsgivarverket. Statskontoret har bearbetat siffrorna.

Det är få av de anställda som är under 25 år

De flesta som är anställda i staten är mellan 25 och 54 år. Av de som arbetar i staten är få yngre än 25 år. Det hänger samman med att utbildningsnivån generellt sett är högre i staten än på arbetsmarknaden i övrigt (se avsnitt 5.5).

Figur 12. Antal män och kvinnor i staten per ålderskategori, 2022.

Figur 12 visar antal män och kvinnor i staten per ålderskategori år 2022. Ålderskategorierna är 16–24, 25–34, 35–44, 45–54, 55–64, över 65.

Källa: SCB, Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS).

Under de senaste tio åren har andelen anställda som är mellan 25 och 54 år ökat något. Det är framför allt andelen kvinnor i åldersgruppen 25–54 som har ökat under perioden. Jämfört med 2012 är andelen anställda som är yngre än 25 år sig lik, medan andelen anställda som är 55 år eller äldre har minskat något.[26]

80 procent av de statsanställda har en eftergymnasial utbildning

De som är statligt anställda har en högre utbildningsnivå än på arbetsmarknaden i stort. Av de anställda i myndigheter under regeringen hade 80 procent en eftergymnasial utbildning 2023.[27] På hela arbetsmarknaden var andelen med eftergymnasial utbildning omkring 56 procent.[28] Ungefär 12 procent av de anställda i myndigheter under regeringen har en forskarutbildning.[29] De flesta av dessa finns inom utbildningssektorn.[30]

Andelen anställda med utländsk bakgrund ökar, men släpar efter befolkningen i stort

Andelen anställda i myndigheter under regeringen som har utländsk bakgrund har ökat från omkring 17 procent 2013 till nästan 23 procent 2023 (figur 13).[31] Andelen personer med utländsk bakgrund bland de nyanställda i myndigheter under regeringen var nästan 30 procent 2023. Det är nästan lika hög andel som i befolkningen (31 procent). Men andelen anställda i myndigheter under regeringen som har utländsk bakgrund har inte ökat i samma takt som andelen med utländsk bakgrund i befolkningen, eller bland förvärvsarbetande över lag. Skillnaderna har tvärtom ökat under flera år. År 2013 skiljde det 6,7 procentenheter mellan andelen anställda i myndigheter under regeringen som har utländsk bakgrund och andelen med utländsk bakgrund i befolkningen. År 2023 hade skillnaden ökat till 7,9 procentenheter.

Könsfördelningen är jämn bland de anställda i myndigheter under regeringen med utländsk bakgrund.

Figur 13. Andel personer med utländsk bakgrund (procent).

Figur 13 visar andel personer med utländsk bakgrund som arbetar i staten för åren 2013 – 2023. Tidslinjer finns för andel personer med utländsk bakgrund av de som arbetar i staten; Andel personer med utländsk bakgrund i befolkningen; Andel personer med utländsk bakgrund av de som är nyanställda i staten; Andel personer med utländsk bakgrund av förvärvsarbetande totalt. Samtliga andelar har ökat under tidsperioden.

Kommentar: Staten avser myndigheter under regeringen. Uppgifter om andel förvärvsarbetande med utländsk bakgrund 2023 fanns inte tillgängliga vid publiceringen av denna rapport.

Källa: Arbetsgivarverket och SCB.

De flesta statsanställda är tillsvidareanställda

Under 2023 var 81 procent av de som arbetade i myndigheterna under regeringen tillsvidareanställda. 19 procent var visstidsanställda. Det är ungefär samma proportioner som under tidigare år.

Figur 14. Antal tillsvidareanställda och antal med tidsbegränsad anställning i myndigheterna under regeringen, 2013–2023.

Figur 14 visar antal tillsvidareanställda och antal med tidsbegränsad anställning i myndigheterna under regeringen för tidsperioden 2013 till 2023. Båda grupperna har ökat något i antal under tidsperioden. Båda grupperna har ökat något i antal under tidsperioden.

Källa: Arbetsgivarverket.

Andelen visstidsanställda skiljer sig åt mellan olika myndigheter. Det finns till exempel en relativt stor andel visstidsanställda vid universitet och högskolor. En del visstidsanställningar beror på arbetets karaktär. Till exempel är soldater inom Försvarsmakten och tingsnotarier vid domstolarna visstidsanställda.

Den statliga sektorn som helhet har en ungefär lika stor andel tillsvidareanställda som andra sektorer. Under 2023 hade ungefär 86 procent av de anställda i den statliga sektorn en fast anställning. I den kommunala respektive privata sektorn var motsvarande andel cirka 85 procent.[32]

Sjukfrånvaron i staten har minskat något

Sjukfrånvaron i myndigheterna var 3,7 procent av den ordinarie arbetstiden under 2023. Det är en minskning med 0,4 procentenheter jämfört med 2022. Sjukfrånvaron har varierat under de senaste åren. Exempelvis minskade den något mellan 2020 och 2021, och ökade mellan 2021 och 2022. Under 2022 var sjukfrånvaron den högsta sedan 2016. Minskningen av sjukfrånvaron i år innebär att den ligger på ungefär samma nivå som mellan 2019–2021.

Sjukfrånvaron minskade för både kvinnor och män under 2023. Kvinnornas sjukfrånvaro minskade med 0,4 procentenheter, från 5,1 till 4,7 procent. Sjukfrånvaron för män minskade med 0,3 procentenheter från 2,9 procent till 2,6 procent.[33]

Långtidsfrånvaron (mer än 60 dagar) som andel av den totala sjukfrånvaron var 50,6 procent under 2023, vilket innebär att den har ökat med fyra procentenheter jämfört med förra året. Årets långtidsfrånvaro som andel av den totala sjukfrånvaron är den högsta sedan 2019.

Allmänhetens uppfattning om kvaliteten i de statliga verksamheterna

I det här kapitlet redovisar vi allmänhetens uppfattning om myndigheterna. Kapitlet bygger på den undersökning som SOM-institutet genomför varje år i samverkan med Statskontoret.[34] Några stora myndigheter har ingått i undersökningen varje år, medan andra varierar mellan åren för att spegla bredden i och belysa olika aspekter av förvaltningen. I 2023 års mätning ingick tio myndigheter (se tabell 7).

Följande myndigheter har ingått i undersökningen varje år sedan 2015:

  • Skatteverket
  • Polismyndigheten
  • Arbetsförmedlingen
  • Försäkringskassan
  • Migrationsverket.

Stora skillnader när det gäller hur allmänheten uppfattar myndigheterna

Allmänhetens uppfattning om de tio myndigheter som ingick i undersökningen 2023 skiljer sig tydligt åt (tabell 7). Sex av myndigheterna har en positiv betygsbalans. Det innebär att det är en större andel av allmänheten som tycker att myndigheten utför sitt arbete mycket eller ganska bra än den andel som tycker att myndigheten utför sitt arbete mycket eller ganska dåligt. Tre av myndigheterna har en negativ betygsbalans och en av myndigheterna har en betygsbalans som är noll.

Tabell 7. Svenska folkets bedömning av 10 myndigheters arbete 2023 (procent).

-

Mycket
bra

Ganska
bra

Varken
eller

Ganska
dåligt

Mycket
dåligt

Ingen upp
fattning,
Känner ej till

Balans

Skatteverket

24

35

21

3

2

15

54

Försvars
makten

18

35

21

2

1

23

50

Polisen

19

41

16

12

6

6

42

MSB

9

23

22

6

3

37

23

Finans
inspektionen

6

20

22

6

3

43

17

Försäkrings
kassan

7

23

22

18

9

21

3

Kriminal
vården

5

20

25

18

7

25

0

Svenska
kraftnät

5

15

22

15

8

35

-3

Arbets
förmedlingen

1

11

19

21

14

34

-23

Migrations
verket

2

11

23

24

18

22

-29

Kommentar: Frågan lyder: ”Hur anser du att följande myndigheter sköter sin uppgift?”. Balansmåttet visar andelen som har svarat mycket eller ganska bra minus andelen som har svarat mycket eller ganska dåligt. Rangordningen i tabellen följer högst betygsbalans.

Källa: Den nationella SOM-undersökningen 2023.

Allmänheten är mest nöjd med Skatteverket och Försvarsmakten

Skatteverket och Försvarsmakten är de myndigheter som har högst betygsbalans år 2023. De båda myndigheterna får liknande betyg som förra året. Skatteverket är tillsammans med Polisen de myndigheter som flest svarande känner till. Polisens betygsbalans har under de senaste två åren minskat. Betygsbalansen för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har minskat jämfört med förra året.

Finansinspektionen har också en positiv betygsbalans. Men det är drygt 40 procent som inte känner till eller har någon uppfattning om Finansinspektionen. Försäkringskassan uppnår för första gången sedan 2016 en positiv betygsbalans.

Kriminalvården är den enda myndighet som i 2023 års undersökning får en betygsbalans som är noll. Det innebär att andelen av de svarande som anser att myndigheten sköter sin uppgift mycket eller ganska bra är lika stor som andelen svarande som anser att myndigheten sköter sin uppgift mycket eller ganska dåligt.

Minskat missnöje med Arbetsförmedlingen, men missnöjet har ökat för Migrationsverket

De myndigheter som allmänheten är minst nöjd med 2023 är Migrationsverket, Arbetsförmedlingen och Svenska kraftnät. Både Migrationsverket och Arbetsförmedlingen har under en längre tid fått låga betyg av allmänheten. De är också långt ifrån att uppnå en positiv betygsbalans, även om Arbetsförmedlingen har en högre betygsbalans än förra året. När det gäller Migrationsverket så får myndigheten något lägre betyg än förra året.

Figur 15. Allmänhetens uppfattning om hur ett urval av myndigheter sköter sin uppgift 2013–2023, betygsbalans.*

Figur 15 visar allmänhetens uppfattning om hur ett urval av myndigheter sköter sin uppgift under tidsperioden 2013 till 2023. Allmänhetens uppfattning visas genom en så kallad betygsbalans, som visar andelen som svarat att myndigheten sköter sin uppgift mycket eller ganska bra minus andelen som svarat mycket eller ganska dåligt. Myndigheterna i figuren är Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Migrationsverket, Polismyndigheten och Skatteverket.

Kommentar: Observera att data saknas för Skatteverket och Migrationsverket 2014. Under detta år var de myndigheterna inte med i undersökningen. För det året har vi fyllt i myndighetens senast uppmätta siffra för att rita figuren.

*Balansmåttet visar andelen som har svarat att myndigheten sköter sin uppgift mycket eller ganska bra minus andelen som har svarat mycket eller ganska dåligt.

Källa: De nationella SOM-undersökningarna 2013–2023.

De flesta myndigheter har fått positiva betyg de senaste åren

Allmänheten har över åren gett positiva betyg till de flesta myndigheter (tabell 8). Bara 8 av de 32 myndigheter som någon gång har ingått i undersökningen har vid minst ett tillfälle fått en negativ betygsbalans. Förutom de tre som ingick i 2023 års mätning (se avsnitt 6.1) har också Försäkringskassan, Inspektionen för vård och omsorg, Energimarknadsinspektionen, Skolverket och Spelinspektionen tidigare fått en negativ betygsbalans. De övervägande positiva betygen från allmänheten tyder på att de har förtroende för den statliga förvaltningen. Samtidigt är det tydligt att allmänheten håller fast vid en negativ uppfattning om några av de stora statliga myndigheterna.

Tabell 8. Allmänhetens uppfattning om myndigheter, betygsbalans, 2010–2023.

-

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

Arbetsförmedlingen

-27

-22

-29

-48

-37

-33

-31

-41

-32

-34

-33

-33

-25

-23

ARN*

-

-

-

-

-

-

-

-

-

25

-

-

-

-

CSN*

15

-

-

-

-

26

-

-

-

30

-

-

-

-

Energimarknadsinspektionen

-

-6

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Finansinspektionen

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

17

Folkhälsomyndigheten

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

65

56

53

-

Forum för levande historia

-

-

-

-

6

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Försvarsmakten

-

-

-

-

-

-

-

-

29

-

-

-

47

50

Försäkringskassan

24

-6

13

-5

-2

7

1

-14

-15

-18

-11

-17

-5

3

HaV*

-

1

-

9

-

8

-

-

-

-

-

-

-

-

IVO*

-

-

-

-

-

-5

-

-

-

-

-

-

-

-

Konsumentverket

-

-

-

-

30

-

-

-

-

30

-

-

-

-

Kriminalvården

-

-

-

-

-

-

-

-

-

3

-

-

-

0

Kronofogden

-

-

27

-

-

-

-

-

-

26

-

-

-

-

Livsmedelsverket

-

-

25

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Migrationsverket

-

-22

-

-29

-

-24

-35

-34

-34

-35

-29

-37

-28

-29

MSB*

-

-

-

-

-

-

-

15

-

-

19

19

32

23

Myndigheten för psykologiskt
försvar

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

6

-

Naturvårdsverket

-

-

27

-

-

-

30

-

-

-

-

-

-

-

Pensionsmyndigheten

-

11

-

-

19

-

-

-

-

26

-

-

31

-

Polismyndigheten

53

-

-

41

44

44

17

26

36

45

50

54

48

42

Rekryteringsmyndigheten

-

-

-

-

-

-

-

-

6

-

-

-

-

-

Riksrevisionen

-

-

23

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Skatteverket

51

-

-

53

-

57

52

52

44

54

54

55

54

54

Socialstyrelsen

-

-

-

-

9

-

-

-

-

5

20

21

-

-

Spelinspektionen

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-1

3

-

-

Statens skolverk

-

-

1

-

-

-

-

-6

-

-10

-

-3

-

-

SCB*

-

-

-

28

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Svenska kraftnät

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-3

Trafikverket

-

-

22

38

18

-

-

-

-

24

34

-

-

-

Tullverket

-

-

-

-

-

-

-

-

-

8

-

-

-

-

Valmyndigheten

32

-

-

-

-

-

-

-

25

-

-

-

48

-

Kommentar: Balansmåttet är andelen som uppfattar att myndigheten sköter sin uppgift mycket eller ganska bra minus andelen som anser att den sköter sin uppgift mycket eller ganska dåligt. Ett balansmått på 100 innebär att alla svarande är nöjda, medan -100 innebär att alla är missnöjda.

* Förkortningarna i tabellen står för Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Centrala studiestödsnämnden (CSN), Havs- och vattenmyndigheten (HaV), Inspektionen för vård och omsorg (IVO), Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), Statistiska centralbyrån (SCB).

Källa: De nationella SOM-undersökningarna 2010–2023.

Statens servicecenter fortsätter att få positiva omdömen

I SOM-undersökningen ingår även Statens servicecenter som bland annat ansvarar för de statliga servicekontoren. Frågorna om de statliga servicekontoren skiljer sig från frågorna för de andra myndigheterna, eftersom kontoren ger service och vägledning i andra myndigheters tjänster.

Undersökningen visar att en majoritet av de som har besökt ett statligt servicekontor instämmer helt i att väntetiden var acceptabel samt att de fått den hjälp som de behövde för att lösa sitt ärende. De flesta som har besökt ett statligt servicekontor är också förhållandevis nöjda med var servicekontoret ligger.

Figur 16. Andel som instämmer i påståenden om Statens servicecenter (procent).

Figur 16 visar andelen svarande i 2023 års SOM-undersökning som instämmer i tre påståenden om Statens servicecenter. Påstående är ”Väntetiden var acceptabel”, ”Du fick den hjälp du behövde för att lösa ditt ärende” och ”Kontoret låg tillräckligt nära ditt hem”. Svarsalternativen är Instämmer helt; Instämmer delvis; Instämmer knappast; Instämmer inte alls.

Kommentar: Frågan lyder ”Om ja, i vilken utsträckning instämmer du i följande påståenden om ditt senaste besök”. Endast de som har besökt ett statligt servicekontor har svarat på frågan. Andelarna baseras på 252, 253 respektive 259 svarande.

Källa: Den nationella SOM-undersökningen 2023.

Referenser

Arbetsgivarverket (2024). Sjukfrånvaro i staten 2023. Dnr 2024/304.

OECD (2013). Classification of the Functions of Government (COFOG). Government at a glance 2013, OECD Publishing, Paris.

Regeringskansliet (2021). Uppdrag till Statens servicecenter att öppna minst 28 nya servicekontor. Pressmeddelande 2021-05-26.

Statens Servicecenter (2021) Statens servicecenter etablerar verksamhet för e-handel i Kiruna. (Hämtad 2024-05-29). https://www.statenssc.se/

Statens Servicecenter (2024). Årsredovisning för 2023.

Statskontoret (2005:32). Statsförvaltningens utveckling 1990–2005.

Statskontoret (2014:4). Myndigheternas ledningsformer – en kartläggning och analys.

Statskontoret (2016:8). Statliga myndigheters lokalisering. Ett samlat underlag.

Statskontoret (2018). Myndigheternas personalansvarsnämnder.

Statskontoret (2019). Statsförvaltningen i korthet 2019.

Statskontoret (2023). Myndigheternas särskilda organ – Vad hur och varför.

Bilaga

Myndigheter under regeringen utifrån departement

Arbetsmarknadsdepartementet

Myndighet

Ledningsform

Arbetsdomstolen

Domstol

Arbetsförmedlingen

Styrelse

Arbetsmiljöverket

Enrådighet

Diskrimineringsombudsmannen

Enrådighet

Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen

Enrådighet

Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk
utvärdering

Enrådighet

Institutet för mänskliga rättigheter

Enrådighet

Jämställdhetsmyndigheten

Enrådighet

Medlingsinstitutet

Enrådighet

Myndigheten för arbetsmiljökunskap

Enrådighet

Nämnden för styrelserepresentationsfrågor

Nämnd

Nämnden mot diskriminering

Nämnd

Rådet för europeiska socialfonden i Sverige

Enrådighet

Statens nämnd för arbetstagares uppfinningar

Kommitté

Svenska ILO-kommittén

Styrelse

Finansdepartementet

Myndighet

Ledningsform

Allmänna reklamationsnämnden

Enrådighet

Andra AP-fonden

AP-fond

Arbetsgivarverket

Arbetsgivar
kollegium

Bokföringsnämnden

Nämnd

Ekonomistyrningsverket

Enrådighet

Fastighetsmäklarinspektionen

Enrådighet

Finansinspektionen

Styrelse

Finanspolitiska rådet

Enrådighet

Fjärde AP-fonden

AP-fond

Forskarskattenämnden

Nämnd

Fortifikationsverket

Styrelse

Första AP-fonden

AP-fond

Kammarkollegiet

Enrådighet

Konjunkturinstitutet

Enrådighet

Konsumentverket

Enrådighet

Krigsförsäkringsnämnden

Nämnd

Kronofogdemyndigheten

Enrådighet

Länsstyrelsen i Blekinge län

Enrådighet

Länsstyrelsen i Dalarnas län

Enrådighet

Länsstyrelsen i Gotlands län

Enrådighet

Länsstyrelsen i Gävleborgs län

Enrådighet

Länsstyrelsen i Hallands län

Enrådighet

Länsstyrelsen i Jämtlands län

Enrådighet

Länsstyrelsen i Jönköpings län

Enrådighet

Länsstyrelsen i Kalmar län

Enrådighet

Länsstyrelsen i Kronobergs län

Enrådighet

Länsstyrelsen i Norrbottens län

Enrådighet

Länsstyrelsen i Skåne län

Enrådighet

Länsstyrelsen i Stockholms län

Enrådighet

Länsstyrelsen i Södermanlands län

Enrådighet

Länsstyrelsen i Uppsala län

Enrådighet

Länsstyrelsen i Värmlands län

Enrådighet

Länsstyrelsen i Västerbottens län

Enrådighet

Länsstyrelsen i Västernorrlands län

Enrådighet

Länsstyrelsen i Västmanlands län

Enrådighet

Länsstyrelsen i Västra Götalands län

Enrådighet

Länsstyrelsen i Örebro län

Enrådighet

Länsstyrelsen i Östergötlands län

Enrådighet

Myndigheten för digital förvaltning

Enrådighet

Post- och telestyrelsen

Styrelse

Riksgäldskontoret

Styrelse

Sjunde AP-fonden

AP-fond

Sjätte AP-fonden

AP-fond

Skatterättsnämnden

Nämnd

Skatteverket

Styrelse

Skiljenämnden i vissa trygghetsfrågor

Nämnd

Spelinspektionen

Styrelse

Statens ansvarsnämnd

Nämnd

Statens fastighetsverk

Styrelse

Statens servicecenter

Styrelse

Statens skaderegleringsnämnd

Nämnd

Statens tjänstepensions- och grupplivnämnd

Nämnd

Statens tjänstepensionsverk

Styrelse

Statens överklagandenämnd

Nämnd

Statistiska centralbyrån

Enrådighet

Statskontoret

Enrådighet

Tredje AP-fonden

AP-fond

Tullverket

Enrådighet

Upphandlingsmyndigheten

Enrådighet

Utbetalningsmyndigheten

Styrelse

Försvarsdepartementet

Myndighet

Ledningsform

Delegationen för folkrättslig granskning av vapenprojekt

Nämnd

Försvarets materielverk

Styrelse

Försvarets radioanstalt

Enrådighet

Försvarsmakten

Enrådighet

Försvarsunderrättelsedomstolen

Domstol

Granskningsnämnden för försvarsuppfinningar

Nämnd

Kustbevakningen

Enrådighet

Lokala värderingsnämnden vid Länsstyrelsen i Hallands län

Nämnd

Myndigheten för psykologiskt försvar

Enrådighet

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Enrådighet

Myndigheten för totalförsvarsanalys

Enrådighet

Riksvärderingsnämnden

Nämnd

Statens inspektion för försvarsunderrättelseverksamhet

Nämnd

Totalförsvarets forskningsinstitut

Styrelse

Totalförsvarets plikt- och prövningsverk

Enrådighet

Justitiedepartementet

Myndighet

Ledningsform

Alingsås tingsrätt

Domstol

Attunda tingsrätt

Domstol

Blekinge tingsrätt

Domstol

Borås tingsrätt

Domstol

Brottsförebyggande rådet

Enrådighet

Brottsoffermyndigheten

Enrådighet

Domarnämnden

Nämnd

Domstolsverket

Enrådighet

Ekobrottsmyndigheten

Enrådighet

Eksjö tingsrätt

Domstol

Eskilstuna tingsrätt

Domstol

Falu tingsrätt

Domstol

Fideikommissnämnden

Nämnd

Förvaltningsrätten i Falun

Domstol

Förvaltningsrätten i Göteborg

Domstol

Förvaltningsrätten i Härnösand

Domstol

Förvaltningsrätten i Jönköping

Domstol

Förvaltningsrätten i Karlstad

Domstol

Förvaltningsrätten i Linköping

Domstol

Förvaltningsrätten i Luleå

Domstol

Förvaltningsrätten i Malmö

Domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm

Domstol

Förvaltningsrätten i Umeå

Domstol

Förvaltningsrätten i Uppsala

Domstol

Förvaltningsrätten i Växjö

Domstol

Gotlands tingsrätt

Domstol

Gällivare tingsrätt

Domstol

Gävle tingsrätt

Domstol

Göta hovrätt

Domstol

Göteborgs tingsrätt

Domstol

Halmstads tingsrätt

Domstol

Haparanda tingsrätt

Domstol

Helsingborgs tingsrätt

Domstol

Hovrätten för Nedre Norrland

Domstol

Hovrätten för Västra Sverige

Domstol

Hovrätten för Övre Norrland

Domstol

Hovrätten över Skåne och Blekinge

Domstol

Hudiksvalls tingsrätt

Domstol

Hyresnämnden i Göteborg

Hyresnämnd

Hyresnämnden i Jönköping

Hyresnämnd

Hyresnämnden i Linköping

Hyresnämnd

Hyresnämnden i Malmö

Hyresnämnd

Hyresnämnden i Stockholm

Hyresnämnd

Hyresnämnden i Sundsvall

Hyresnämnd

Hyresnämnden i Umeå

Hyresnämnd

Hyresnämnden i Västerås

Hyresnämnd

Hässleholms tingsrätt

Domstol

Högsta domstolen

Domstol

Högsta förvaltningsdomstolen

Domstol

Integritetsskyddsmyndigheten

Enrådighet

Justitiekanslern

Enrådighet

Jönköpings tingsrätt

Domstol

Kalmar tingsrätt

Domstol

Kammarrätten i Göteborg

Domstol

Kammarrätten i Jönköping

Domstol

Kammarrätten i Stockholm

Domstol

Kammarrätten i Sundsvall

Domstol

Kriminalvården

Enrådighet

Kristianstads tingsrätt

Domstol

Lagrådet

Lagråd

Linköpings tingsrätt

Domstol

Luleå tingsrätt

Domstol

Lunds tingsrätt

Domstol

Lycksele tingsrätt

Domstol

Malmö tingsrätt

Domstol

Migrationsverket

Enrådighet

Mora tingsrätt

Domstol

Nacka tingsrätt

Domstol

Norrköpings tingsrätt

Domstol

Norrtälje tingsrätt

Domstol

Notarienämnden

Nämnd

Nyköpings tingsrätt

Domstol

Polismyndigheten

Enrådighet

Revisorsinspektionen

Enrådighet

Rättshjälpsmyndigheten

Enrådighet

Rättshjälpsnämnden

Nämnd

Rättsmedicinalverket

Enrådighet

Skaraborgs tingsrätt

Domstol

Skellefteå tingsrätt

Domstol

Solna tingsrätt

Domstol

Statens haverikommission

Enrådighet

Stockholms tingsrätt

Domstol

Sundsvalls tingsrätt

Domstol

Svea hovrätt

Domstol

Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden

Nämnd

Säkerhetspolisen

Enrådighet

Södertälje tingsrätt

Domstol

Södertörns tingsrätt

Domstol

Uddevalla tingsrätt

Domstol

Umeå tingsrätt

Domstol

Uppsala tingsrätt

Domstol

Varbergs tingsrätt

Domstol

Vänersborgs tingsrätt

Domstol

Värmlands tingsrätt

Domstol

Västmanlands tingsrätt

Domstol

Växjö tingsrätt

Domstol

Ystads tingsrätt

Domstol

Åklagarmyndigheten

Enrådighet

Ångermanlands tingsrätt

Domstol

Örebro tingsrätt

Domstol

Östersunds tingsrätt

Domstol

Överklagandenämnden för nämndemannauppdrag

Nämnd

Övervakningsnämnder (24 st)

Nämnd

Klimat- och näringslivsdepartementet

Myndighet

Ledningsform

Affärsverket svenska kraftnät

Styrelse

Bolagsverket

Enrådighet

Elsäkerhetsverket

Enrådighet

Energimarknadsinspektionen

Enrådighet

Forskningsrådet för miljö, areella näringar och
samhällsbyggande

Enrådighet

Havs- och vattenmyndigheten

Enrådighet

Kemikalieinspektionen

Enrådighet

Klimatpolitiska rådet

Nämnd

Konkurrensverket

Enrådighet

Kärnavfallsfonden

Styrelse

Lokala säkerhetsnämnden vid kärntekniska anläggningen
Forsmark

Nämnd

Lokala säkerhetsnämnden vid kärntekniska anläggningen
Oskarshamn (Simpevarp)

Nämnd

Lokala säkerhetsnämnden vid kärntekniska anläggningen
Ringhals

Nämnd

Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och
analyser

Enrådighet

Naturvårdsverket

Enrådighet

Oljekrisnämnden

Nämnd

Patent- och registreringsverket

Enrådighet

Patentombudsnämnden

Nämnd

Statens energimyndighet

Enrådighet

Statens geotekniska institut

Enrådighet

Strålsäkerhetsmyndigheten

Enrådighet

Sveriges geologiska undersökning

Enrådighet

Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut

Enrådighet

Tillväxtverket

Styrelse

Verket för innovationssystem

Styrelse

Kulturdepartementet

Myndighet

Ledningsform

Forum för levande historia

Enrådighet

Institutet för språk och folkminnen

Enrådighet

Konstnärsnämnden

Styrelse

Mediemyndigheten

Enrådighet

Moderna museet

Enrådighet

Myndigheten för kulturanalys

Enrådighet

Myndigheten för tillgängliga medier

Enrådighet

Nationalmuseum

Enrådighet

Naturhistoriska riksmuseet

Enrådighet

Nämnden för hemslöjdsfrågor

Nämnd

Riksantikvarieämbetet

Enrådighet

Riksarkivet

Enrådighet

Sametinget

SBA

Statens centrum för arkitektur och design

Enrådighet

Statens försvarshistoriska museer

Enrådighet

Statens historiska museer

Enrådighet

Statens konstråd

Enrådighet

Statens kulturråd

Styrelse

Statens maritima och transporthistoriska museer

Enrådighet

Statens museer för världskultur

Enrådighet

Statens musikverk

Enrådighet

Sveriges författarfond

Styrelse

Valmyndigheten

Nämnd

Landsbygds- och infrastrukturdepartementet

Myndighet

Ledningsform

Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård

Nämnd

Boverket

Enrådighet

Centrala djurförsöksetiska nämnden

Nämnd

Lantmäteriet

Styrelse

Livsmedelsverket

Enrådighet

Luftfartsverket

Styrelse

Sjöfartsverket

Styrelse

Skogsstyrelsen

Styrelse

Statens jordbruksverk

Styrelse

Statens veterinärmedicinska anstalt

Enrådighet

Statens väg- och transportforskningsinstitut

Styrelse

Styrelsen för samefonden

Övrigt

Svenska FAO-kommittén

Kommitté

Sveriges lantbruksuniversitet

Universitet eller
högskola

Trafikanalys

Enrådighet

Trafikverket

Styrelse

Transportstyrelsen

Styrelse

Socialdepartementet

Myndighet

Ledningsform

Alkoholsortimentsnämnden

Nämnd

Arvsfondsdelegationen

Nämnd

Barnombudsmannen

Enrådighet

E-hälsomyndigheten

Styrelse

Folkhälsomyndigheten

Enrådighet

Fondtorgsnämnden

Nämnd

Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd

Styrelse

Försäkringskassan

Styrelse

Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd

Nämnd

Inspektionen för socialförsäkringen

Enrådighet

Inspektionen för vård och omsorg

Enrådighet

Läkemedelsverket

Styrelse

Myndigheten för delaktighet

Enrådighet

Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd

Enrådighet

Myndigheten för stöd till trossamfund

Enrådighet

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor

Enrådighet

Myndigheten för vård- och omsorgsanalys

Styrelse

Pensionsmyndigheten

Styrelse

Socialstyrelsen

Styrelse

Statens beredning för medicinsk och social utvärdering

Enrådighet

Statens institutionsstyrelse

Enrådighet

Tandvårds- och Läkemedelsförmånsverket

Enrådighet

Statsrådsberedningen

Myndighet

Ledningsform

Harpsundsnämnden

Nämnd

Regeringskansliet

Regeringskansliet

Svenska institutet för europapolitiska studier

Enrådighet

Utbildningsdepartementet

Myndighet

Ledningsform

Blekinge tekniska högskola

Universitet eller
högskola

Centrala studiestödsnämnden

Enrådighet

Etikprövningsmyndigheten

Enrådighet

Försvarshögskolan

Universitet eller
högskola

Gentekniknämnden

Nämnd

Gymnastik- och idrottshögskolan

Universitet eller
högskola

Göteborgs universitet

Universitet eller
högskola

Högskolan Dalarna

Universitet eller
högskola

Högskolan i Borås

Universitet eller
högskola

Högskolan i Gävle

Universitet eller
högskola

Högskolan i Halmstad

Universitet eller
högskola

Högskolan i Skövde

Universitet eller
högskola

Högskolan Kristianstad

Universitet eller
högskola

Högskolan Väst

Universitet eller
högskola

Högskolans avskiljandenämnd

Nämnd

Institutet för rymdfysik

Enrådighet

Karlstads universitet

Universitet eller
högskola

Karolinska institutet

Universitet eller
högskola

Konstfack

Universitet eller
högskola

Kungliga biblioteket

Enrådighet

Kungl. Konsthögskolan

Universitet eller
högskola

Kungl. Musikhögskolan i Stockholm

Universitet eller
högskola

Kungl. Tekniska högskolan

Universitet eller
högskola

Linköpings universitet

Universitet eller
högskola

Linnéuniversitetet

Universitet eller
högskola

Luleå tekniska universitet

Universitet eller
högskola

Lunds universitet

Universitet eller
högskola

Malmö universitet

Universitet eller
högskola

Mittuniversitetet

Universitet eller
högskola

Myndigheten för yrkeshögskolan

Enrådighet

Mälardalens universitet

Universitet eller
högskola

Nämnden för prövning av oredlighet i forskning

Nämnd

Polarforskningssekretariatet

Enrådighet

Rymdstyrelsen

Styrelse

Sameskolstyrelsen

Nämnd

Skolforskningsinstitutet

Enrådighet

Skolväsendets överklagandenämnd

Nämnd

Specialpedagogiska skolmyndigheten

Enrådighet

Statens skolinspektion

Enrådighet

Statens skolverk

Enrådighet

Stockholms konstnärliga högskola

Universitet eller
högskola

Stockholms universitet

Universitet eller
högskola

Södertörns högskola

Universitet eller
högskola

Umeå universitet

Universitet eller
högskola

Universitets- och högskolerådet

Styrelse

Universitetskanslersämbetet

Enrådighet

Uppsala universitet

Universitet eller
högskola

Vetenskapsrådet

Styrelse

Örebro universitet

Universitet eller
högskola

Överklagandenämnden för etikprövning

Nämnd

Överklagandenämnden för högskolan

Nämnd

Överklagandenämnden för studiestöd

Enrådighet

Utrikesdepartementet

Myndighet

Ledningsform

Exportkreditnämnden

Styrelse

Folke Bernadotteakademin

Enrådighet

Inspektionen för strategiska produkter

Enrådighet

Kommerskollegium

Enrådighet

Nordiska Afrikainstitutet

Enrådighet

Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll

Enrådighet

Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete

Styrelse

Svenska institutet

Enrådighet

Utrikesförvaltningens antagningsnämnd

Nämnd

Fotnoter

  1. Förordning (2022:1768) med instruktion för Myndigheten för totalförsvarsanalys.

  2. Förordning (2007:858) med instruktion för de lokala värderingsnämnderna.

  3. Förordning (2023:461) med instruktion för Utbetalningsmyndigheten.

  4. Förordning (2023:844) med instruktion för Mediemyndigheten.

  5. Statskontoret (2005). Statsförvaltningens utveckling 1990–2005.

  6. OECD (2013). Classification of the Functions of Government (COFOG). Government at a glance 2013.

  7. SCB har ersatt den registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) med statistikprodukten Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS). De årliga uppgifterna om antalet sysselsatta i staten och övriga sektorer är högre i BAS jämfört med RAMS. I tidigare upplagor av Statsförvaltningen i korthet har vi använt oss av RAMS. Det innebär att jämförelser mellan årets rapport och tidigare rapporter ska göras med viss försiktighet när det gäller antalet statligt förvärvsarbetande per län. För mer information, se SCB (2023). Skillnader mellan RAMS och BAS årsregister.

  8. Läs mer om definitionen i Statskontoret (2016). Statliga myndigheters lokalisering. Ett samlat underlag.

  9. SCB har ersatt den registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) med statistikprodukten Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS). De årliga uppgifterna om antalet sysselsatta i staten och övriga sektorer är högre i BAS jämfört med RAMS. I tidigare upplagor av Statsförvaltningen i korthet har vi använt oss av RAMS. Det innebär att jämförelser mellan årets rapport och tidigare rapporter ska göras med viss försiktighet när det gäller antalet statligt förvärvsarbetande per län. För mer information, se SCB (2023). Skillnader mellan RAMS och BAS årsregister.

  10. Statskontoret (2019). Statsförvaltningen i korthet 2019.

  11. Statens Servicecenter (2021) Statens servicecenter etablerar verksamhet för e‑handel i Kiruna.

  12. Regeringskansliet (2021). Uppdrag till Statens servicecenter att öppna minst 28 nya servicekontor. Pressmeddelande 2021-05-26.

  13. Statens Servicecenter (2024). Årsredovisning för 2023, s. 74.

  14. Ibid.

  15. Uppgifterna från Domstolsverket avser antalet årsarbetskrafter 2023, eftersom vi för 2024 endast har tillgång till aggregerade uppgifter om antalet årsarbetskrafter för samtliga domstolar.

  16. Statskontoret (2014). Myndigheternas ledningsformer – en kartläggning och analys, Statskontoret (2023). Myndigheternas särskilda organ – Vad hur och varför.

  17. 24 § myndighetsförordningen (2007:515).

  18. Förordning (2024:60) om ändring i förordningen (2016:1023) med instruktion för Ekonomistyrningsverket, Förordning (2024:105) om ändring i förordningen (2007:757) med instruktion för Statens fastighetsverk.

  19. Läs om myndigheternas personalansvarsnämnder i Statskontoret (2018). Myndigheternas personalansvarsnämnder.

  20. Statskontoret (2023). Myndigheternas särskilda organ – Vad hur och varför.

  21. Vid Tillväxtverket finns sedan tidigare det särskilda beslutsorganet Regelrådet.

  22. Förordning (2023:461) med instruktion för Utbetalningsmyndigheten.

  23. Statskontoret (2014). Myndigheternas ledningsformer – en kartläggning och analys.

  24. Arbetsgivarverkets webbplats, Anställda i staten. I de fall då en anställd har mer än en deltidsanställning vid olika myndigheter räknas personen som anställd vid varje myndighet och förekommer alltså mer än en gång i det totala antalet anställda.

  25. SCB, Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS).

  26. SCB, Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS) och Registerbaserad arbetsmarknadsstatistik (RAMS).

  27. Arbetsgivarverkets webbplats, Staten i siffror: utbildning.

  28. SCB, Arbetskraftsundersökningarna (AKU), 2023.

  29. Arbetsgivarverkets webbplats, Staten i siffror: utbildning.

  30. ibid.

  31. En person med utländsk bakgrund definieras som en person som antingen är utrikes född eller är född i Sverige och där båda föräldrarna är utrikes födda. Förutom de som är födda i något annat land räknas även personer med okänt födelseland som utrikes födda.

  32. SCB, Arbetskraftsundersökningarna (AKU), 2023.

  33. Arbetsgivarverket (2024). Sjukfrånvaro i staten 2023. Dnr 2024/304.

  34. SOM-undersökningen skickas ut till ett urval av den svenska befolkningen. År 2023 ingick 26 250 personer i det totala urvalet. Av dessa var det 12 175 personer som svarade, vilket motsvarar en nettosvarsfrekvens på 49 procent. En nettosvarsfrekvens är svarsfrekvensen efter att det naturliga bortfallet har definierats bort. Det naturliga bortfallet består av personer som inte har möjlighet att svara på enkäten, till exempel på grund av att de är bortresta, har emigrerat eller avlidit.