Till huvudinnehåll

Utvecklat stöd för kärnsäkerhet och strålskydd – En ny teknisk stödorganisation på Strålsäkerhetsmyndigheten

2025:1
Publicerad: 2025-01-15

Statskontoret föreslår att regeringen inrättar en teknisk stödorganisation (TSO) för att stärka kompetens- och utredningsstödet inom kärnsäkerhet och strålskydd. Vår analys visar att stödet i dag inte är tillräckligt effektivt och ändamålsenligt utformat för att skapa förutsättningar att bygga ut kärnkraften. En TSO kan förbättra den nationella kompetensförsörjningen, det internationella samarbetet och stärka stödet till Strålsäkerhetsmyndigheten (SSM), bland annat i myndighetens arbete med att bereda ansökningar om nya kärnkraftsreaktorer.

Dagens system av tekniskt stöd är anpassat utifrån en politisk inriktning mot att avveckla kärnkraften. Kompetensen är utspridd mellan SSM, lärosätena och privata aktörer inom kärnkraftssektorn. SSM har ett internt kompetens- och utredningsstöd som utför vissa uppgifter som TSO:er normalt gör. Men TSO:er i andra länder är vanligen formaliserade organisatoriska enheter. Det betyder att de kan arbeta mer fördjupat, strategiskt och långsiktigt än vad SSM:s nuvarande stödfunktion kan.

Behovet av stöd ökar när kärnkraften ska byggas ut

Vi kan utifrån intervjuer med SSM och representanter för kärnkraftsindustrin konstatera att både kompetensstödet och utredningsstödet behöver utvecklas och utökas för att ge aktörerna bättre förutsättningar att svara mot regeringens ambitioner om att bygga ny kärnkraft. Kärnkraftsindustrin anser att forskningen behöver fortsätta förstärkas. De efterfrågar också en fristående funktion som kan samla områdets expertkompetens. Både SSM och industrin kommer att behöva tekniskt utredningsstöd i form av bland annat analyser, beräkningar och simuleringar. SSM behöver ett förstärkt utredningsstöd i närtid för att kunna hantera ansökningar om tillstånd för nya kärnkraftsreaktorer. Kärnkraftsindustrin bedömer att de behöver mer utredningsstöd något längre fram i tiden än SSM.

En intern TSO på Strålsäkerhetsmyndigheten är det mest ändamålsenliga alternativet

Vi bedömer att en intern TSO på SSM är det mest ändamålsenliga och effektiva alternativet i nuläget. En intern TSO möter SSM:s behov av stöd och delar av industrins behov. Förslaget innebär inga stora påfrestningar på dagens sköra system. Vi konstaterar också att en intern TSO kommer att ha en oberoende ställning i förhållande till industrin.

Vi har övervägt alternativet att inrätta en extern TSO som även kan ge utredningsstöd till industrin. Men vår bedömning är att en extern TSO i dagsläget anstränger det befintliga systemet för mycket och att den inte hinner utvecklas i tid för att SSM ska kunna ha nytta av den i ansökningsprocessen. På sikt bedömer vi att det kan vara möjligt att överföra hela eller delar av den interna TSO:n till en extern aktör för att skapa ett bredare stöd som alla parter kan använda. En förutsättning för att detta ska kunna ske är att kompetensförsörjningen inom kärnsäkerhets- och strålskyddsområdet har förbättrats. Det är viktigt för att det inte ska uppstå brist på kompetens i andra delar av systemet.

TSO:n bör vara en uppgift i Strålsäkerhetsmyndighetens instruktion

Vi föreslår att den interna TSO:n bör arbeta både med utredningsstöd till SSM och med ett bredare kompetensstöd till hela kärnkraftssektorn. Det innefattar exempelvis uppgifter som att tillhandahålla råd och stöd, föra dialog med aktörer inom sitt verksamhetsområde samt stödja SSM bland annat med att sprida kunskap och forskning. TSO:ns verksamhet bör regleras i SSM:s instruktion.

Vi föreslår att verksamheten bedrivs i en egen avdelning eller enhet på SSM för att skapa ett organisatoriskt oberoende gentemot tillstånds- och tillsynsverksamheten. Därför föreslår vi också att regeringen utnämner chefen för TSO:n. Personal från SSM:s befintliga stödfunktion bör flyttas över till TSO:n, ungefär 20–40 årsarbetskrafter. Vi bedömer att TSO:n utöver den befintliga personalen behöver ett tillskott av resurser för att fungera som ett högkvalificerat och långsiktigt stöd åt SSM.

Strålsäkerhetsmyndigheten bör få egen anslagspost för TSO:n

För att TSO:n ska vara långsiktigt stabil föreslår vi att den bör ha en basfinansiering via anslag. Vi föreslår därför att SSM får en ny anslagspost som är öronmärkt för TSO:ns verksamhet. Vi föreslår också att SSM ska kunna omfördela medel till TSO:n för arbete som TSO:n utför på uppdrag av SSM. Det innebär att TSO:n kommer att finansieras med en fast del och en rörlig del, vars storlek varierar utifrån SSM:s behov av TSO-tjänster.

Vi föreslår att regeringen tillför nya resurser för att TSO:n ska kunna hantera sina uppgifter, exempelvis att arbeta med utredningsstöd, nationell kompetensförsörjning, internationellt samarbete samt dialog och samverkan med relevanta parter.

Vi föreslår att regeringen ger SSM ett ettårigt uppdrag om att inrätta en intern TSO. Vi uppskattar uppstartskostnaderna till 6 miljoner kronor. Regeringen bör efter en tid följa upp om TSO:ns organisering och uppgifter är ändamålsenliga. Uppföljningen bör även omfatta frågan om att föra över delar eller hela TSO:n till en extern aktör.