Förslag till ändring av föreskrifter och allmänna råd
Statskontoret redovisar i detta remissvar synpunkter på Ekonomistyrningsverkets (ESV:s) förslag till föreskrifter och allmänna råd till förordning om årsredovisning och budgetunderlag (FÅB:en).
Statskontoret tillstyrker föreskriften och avstyrker två av tre nya råd
Statskontoret tillstyrker ESV:s förslag till ändringar i föreskriften till 2 kap. 9 § FÅB:en. Det kan göra föreskriften tydligare. Statskontoret tillstyrker också förslaget om ett nytt råd om att redovisningen av den interna styrningen och kontrollen bör lämnas samlat under rubriken Intern styrning och kontroll. Det kan underlätta för läsaren.
Samtidigt avstyrker Statskontoret de två föreslagna råden som anger vad som kan och bör finnas med i redovisningen. Vi utvecklar våra synpunkter nedan.
Rådet om att utgå från områden i förordning (2007:603) om intern styrning och kontroll ger liten vägledning och är ineffektivt
Statskontoret bedömer att rådet är otydligt och ineffektivt.
Det är oklart vilka områden som avses i rådet. Om ett råd ska införas bör det framgå av rådet vilka områden som avses.
Statskontorets anser att oklarheten i vilka områden som avses leder till att myndigheterna sannolikt behöver mer stöd för att förstå rådet. Det innebär att ESV kommer att behöva ta fram ytterligare stöd, exempelvis i form av handledningar och utbildningar. Med detta följer kostnader för samtliga internrevisionsmyndigheter att hålla sig uppdaterade i ESV:s stöd. Dessa kostnader saknas i ESV:s konsekvensbeskrivning.
Enligt vår bedömning är det mest kostnadseffektivt för staten som helhet att förordningar utformas så tydligt att de inte kräver ytterligare stöd.
Rådet om att beskriva arbetet med att förebygga korruption, otillbörlig påverkan, bedrägeri och andra oegentligheter är inte kostnadseffektivt
Statskontoret bedömer att nyttan av rådet inte överstiger kostnaden för att ta fram och hantera informationen.
ESV beskriver i sin konsekvensbeskrivning att en omställning av att ta fram information framför allt är av engångskaraktär. Statskontoret delar inte den bedömningen.
Rådet innebär dessutom att årsredovisningarna riskerar att omfatta än mer information som inte är resultatinformation. Fokus för myndigheternas årsredovisningar behöver vara att säkerställa att myndigheten uppnår resultat och hanterar sina resurser på ett effektivt sätt. Annan information kan bidra till att årsredovisningarnas grundläggande syfte blir otydligt.
När regeringen har behov av specifik information, som inte avser myndighetens resultat, bör regeringen beställa det i form av särskilda redovisningar. På så sätt blir styrningen mer situationsanpassad och därmed mer effektiv. Den information som behövs vid brister i den interna styrningen och kontrollen behöver ofta utformas i dialog med myndigheten. Detta beskrev vi något utförligare i vårt remissvar (dnr 2023/124-4) till Intern styrning och kontroll i internrevisionsmyndigheternas årsredovisningar (ESV 2023:23).