Till huvudinnehåll

Göra en översyn av vissa skolmyndigheters uppgifter och ansvar

Regeringen ger Statskontoret i uppdrag att göra en översyn av Statens skolverks, Specialpedagogiska skolmyndighetens (SPSM), Statens skolinspektions och Skolforskningsinstitutets befintliga uppgifter och ansvar samt vid behov lämna förslag på förändringar i nuvarande uppgifts- och ansvarsfördelning.

Syftet med uppdraget är att, utifrån respektive myndighets centrala uppgifter enligt lag och förordning, bidra till en tydlig, ändamålsenlig och effektiv fördelning av uppgifter och ansvar mellan berörda myndigheter.

Statskontoret ska göra följande:

  • Analysera fördelningen av uppgifter och ansvar mellan berörda myndigheter, särskilt de områden där myndigheterna har överlappande uppgifter och ansvar.
  • Analysera samverkan mellan myndigheterna och om den är ändamålsenlig i relation till de uppgifter och det ansvar respektive myndighet har.
  • Utifrån resultatet av analysen, vid behov, lämna förslag på förändringar i uppgifts- och ansvarsfördelningen mellan myndigheterna i syfte att bidra till att skolmyndigheterna blir mer ändamålsenliga och effektiva.

Vid genomförandet av uppdraget ska Statskontoret beakta det arbete som myndigheterna bedriver för att omhänderta de erfarenheter och det arbete som gjorts, bland annat vad gäller samverkan mellan myndigheterna, inom ramen för uppdraget om en översyn av stöd och information via webbplatser samt om utveckling och samordning av forskningsspridning (U2023/02135).

Vid genomförandet av uppdraget ska Statskontoret även beakta relevanta utredningar på området.

Statskontoret ska senast den 27 mars 2026 redovisa uppdraget till Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet).