Till huvudinnehåll

Myndigheternas arbete mot trakasserier, hot och våld

2018:19
Publicerad: 2018-09-27

Statskontoret har analyserat myndigheternas arbete med att hantera och förebygga trakasserier, hot och våld som riktas mot deras anställda. Vi har även identifierat framgångsfaktorer och utmaningar i myndigheternas arbete.

Statskontorets undersökning visar att knappt 90 procent av myndigheterna bedömer att det finns risk att deras anställda ska utsättas för trakasserier, hot eller våld. Riskerna varierar mellan olika typer av myndigheter och myndighetens storlek. För att minska riskerna vidtar myndigheterna flera olika typer av förebyggande åtgärder, till exempel utbildningar för medarbetare, rutiner av olika slag och fysiska anpassningar. De flesta myndigheter ger också olika former av stöd till medarbetare som har blivit utsatta.

Viktiga framgångsfaktorer i myndigheternas arbete är bland annat regelbundna utbildningar för chefer och medarbetare, en närvarande säkerhetsfunktion och rutiner eller vägledningar som hjälper medarbetarna att minska riskerna. De utmaningar som myndigheterna lyfter rör bland annat svårigheten att säkerställa att medarbetare och chefer har tillräcklig kunskap, att skydda medarbetarna från trakasserier och hot på sociala medier och att det är den utsatte medarbetaren och inte myndigheten som blir målsägande under en rättegångsprocess