Till huvudinnehåll

Allas ansvar, ingens ansvar – Statskontorets slutredovisning om praktik i staten

2024:8
Publicerad: 2024-04-30

Statliga myndigheter har under 2016–2023 haft i uppdrag att ta emot nyanlända och personer med funktionsnedsättning från Arbetsförmedlingen för praktik. Statskontoret har haft i uppdrag att redovisa hur många myndigheter som har ställt praktikplatser till förfogande, hur många praktikplatser det handlar om samt hur många personer som har genomfört praktik. Detta är vår slutredovisning av uppdraget.

Uppdragets genomslag har varit svagt

Statskontoret bedömer att praktiken över lag har förbättrat möjligheterna för praktikanterna att få ett arbete. Vi grundar bedömningen på att en relativt stor andel av dem hade en anställning 90 dagar senare – drygt 4 av 10. De flesta som hade jobb 90 dagar efter avslutad praktik hade en subventionerad anställning vid den myndighet som de hade gjort praktik på.

Men genomslaget av uppdraget som helhet har varit svagt, i synnerhet under de senaste åren. Antalet myndigheter som har tagit emot praktikanter har minskat avsevärt över tid. Mellan 2016 och 2020 tog nästan alla de 200 myndigheter som har haft uppdraget emot åtminstone en praktikant. Men mellan 2021 och 2023 tog bara omkring 110 av 200 myndigheter emot någon praktikant.

Även antalet praktikanter har minskat kraftigt över tid och för i stort sett varje år. Myndigheterna tog tillsammans emot omkring 1 500 praktikanter 2016. Men de senaste åren har myndigheterna endast tagit emot omkring 150–170 praktikanter per år. Det är långt ifrån regeringens mål, trots att målet har sänkts från 1 000 till 500 praktikanter per år och målgrupp.

Svårt att ta fram platser och avsätta resurser för handledning

En orsak till det svaga genomslaget är att myndigheterna har haft svårt att ta fram praktikplatser. Myndigheterna har ont om enkla arbetsuppgifter som är lämpliga för praktikanter. Dessutom finns det begränsningar i vad praktikanterna får, bör och kan göra. Under pandemin blev det ännu svårare för myndigheterna att ta emot praktikanter på grund av att myndigheterna utförde mycket arbete på distans. En annan orsak till att vissa myndigheter har avstått från att ställa praktikplatser till förfogande är att det tar tid och resurser att handleda praktikanter.

Flera faktorer har försvårat matchningen

Under 2021–2023 blev omkring 300 av 800 platser som myndigheterna ställt till förfogande inte tillsatta. Det är dubbelt så stor andel som under 2016–2020.

Bristerna i matchningen beror bland annat på att en del myndigheter har ställt för höga krav när de har anmält sina praktikplatser till Arbetsförmedlingen. Det har gjort det svårare för Arbetsförmedlingen att hitta kandidater som myndigheterna vill ha. Det kan även vara så att arbetssökanden eller arbetsförmedlare föredrar andra insatser än praktik i staten bland alla möjliga insatser. Det har också varit otydligt inom Arbetsförmedlingen vem som har ansvaret för att hitta och återkoppla kandidater till myndigheterna. Dessutom har kännedomen om de arbetssökande försämrats inom Arbetsförmedlingen. Det följer både av att myndigheten har förändrat hur de arbetar och att fler av de arbetssökande befinner sig inom de upphandlade privata aktörernas verksamhet.

Vår utvärdering visar att myndigheterna hade kunnat genomföra praktikuppdraget lättare och att Arbetsförmedlingen hade kunnat matcha kandidater bättre om myndigheterna hade fått mer kontinuerligt stöd. Både Arbetsförmedlingen och Arbetsgivarverket har haft i uppdrag att ge myndigheterna stöd, men de har under senare år genomfört få informationsinsatser. Myndigheterna skulle framför allt ha behövt mer stöd från Arbetsförmedlingen inför att de har tagit fram praktikplatser. De skulle då ha kunnat ta fram praktikannonser som hade varit enklare för Arbetsförmedlingen att matcha.

Två rekommendationer för att öka genomslaget vid ett liknande uppdrag

Vi kan konstatera att regeringens styrning har gjort det möjligt för myndigheterna att genomföra uppdraget med en låg ambitionsnivå. Det beror på att uppdraget har riktats till många myndigheter med ett kollektivt mål, vilket gör det otydligt hur många praktikanter som var och en skulle ta emot.

Om regeringen planerar att i framtiden ge myndigheterna ett liknande uppdrag har vi två rekommendationer:

  • Ge uppdraget till färre myndigheter
  • Ge Arbetsförmedlingen ett tydligare stöduppdrag

Delredovisningar

Praktik i staten. Uppföljning 1
Praktik i staten. Uppföljning 2
Praktik i staten. Uppföljning 3
Praktik i staten. Uppföljning 4
Praktik i staten. Uppföljning 5
Praktik i staten. Uppföljning 5. Tabell per myndighet
Praktik i staten – en fördjupad uppföljning (Uppföljning 6)
Praktik i staten. Uppföljning 7
Praktik i staten. Uppföljning 8
Praktik i staten. Uppföljning 9