Regler och riter – hur myndigheter kan arbeta för en god förvaltningskultur
Den här studien handlar om hur en myndighets organisationskultur påverkar verksamheten och dess förutsättningar för en god förvaltning. Organisationskultur är de informella regler som bland annat utgörs av sociala normer, värderingar, sedvänjor och föreställningar.
En god förvaltningskultur underlättar samspelet mellan myndighetens struktur och organisationskultur
Både strukturen och organisationskulturen påverkar hur människor agerar i en organisation. Strukturen är den formella styrningen exempelvis i form av författningar, interna bestämmelser, organisering och organisationskulturen är de informella reglerna. Ibland kan informella regler vara så starka att de sätter den formella styrningen ur spel. Samspelet mellan strukturen och kulturen är dynamiskt och varken enkelriktat eller linjärt.
Statskontorets synsätt innebär att god förvaltningskultur som begrepp väver samman struktur och organisationskultur. En god förvaltningskultur underlättar samspelet mellan den formella styrningen och de informella reglerna och hur de anställda faktiskt agerar. Den goda förvaltningskulturen visar sig i verksamheten genom hur myndighetsledningen organiserar och genomför myndighetens uppgifter.
Ansvaret för organisationskulturen ligger på olika nivåer
Alla som arbetar i en statlig myndighet behöver arbeta för en god förvaltningskultur. Men olika befattningsnivåer har olika ansvar i detta arbete. I skriften delar vi in det i tre olika nivåer:
- Myndighetsledningar och deras ansvar för ledning och styrning av myndighetens arbete
- Första linjens chefer och deras roll i att leda arbetsgrupper
- Enskilda medarbetare och deras individuella yrkesutövning
Det finns verktyg och arbetssätt som påverkar organisationskulturen så att den i hög grad speglar de rättsprinciper som den statliga värdegrunden vilar på. Dessa verktyg och arbetssätt kan därmed bidra till att utveckla en god förvaltningskultur. Det kan bland annat åstadkommas genom:
- ett närvarande, öppet och engagerande ledarskap som genom eget agerande är en god förebild för andra
- utbildning och information för att både förbättra kännedom om och förståelse för regler
- samtalsövningar som främjar utvecklingen av praktisk klokskap
- lönekriterier och andra incitament som främjar önskvärda beteenden
- ett öppet och tryggt klimat i organisationen som stimulerar reflektion och diskussion.
En del av skriftserien Om offentlig sektor
Studien är initierad av Statskontoret och ingår i skriftserien Om offentlig sektor. Syftet med studien är att bidra till att utveckla regeringens och statliga myndigheters styrning med kunskap så att den kan bli så effektiv och ändamålsenlig som möjligt.